- Деталі
- Перегляди: 9
✅👍 У квітні 2️⃣0️⃣2️⃣5️⃣ року за підтримки декана Педагогічного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова професора Тараса Олефіренка на базі факультету організовано та успішно проведено І тур VI Всеукраїнського конкурсу наукових робіт студентської молоді. На кафедрі дошкільної освіти переможницею стала здобувачка 4️⃣ курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта Ковальчук Анна.
👩💻👨💻🧘♀️ Підсумкову науково-практичну конференцію ІІ туру VI Всеукраїнського конкурсу наукових робіт студентської молоді на тему «Здорова дитина – здорова нація» проведено 28-30 травня 2025 року на базі Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка в дистанційному форматі. Даний конкурс проводиться з метою підтримки та розвитку науково-дослідницьких здібностей здобувачів вищої освіти та активізації наукових пошуків у напрямку здоров’язбереження української нації в умовах війни.
🤩👏 За ініціативи та підтримки завідувачки кафедри дошкільної освіти Педагогічного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова професорки Ганни Цвєткової, честь кафедри та факультету рідного столичного університету захищала наша переможниця здобувачка 4️⃣ курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта Ковальчук Анна з науковою роботою на тему: «Формування аксіологічних основ ментального здоров'я дітей середнього дошкільного віку в умовах війни», науковий керівник: кандидат психологічних наук, старший викладач кафедри дошкільної освіти Віра Корх.
💔У роботі обґрунтована актуальність теми дослідження формування аксіологічних основ ментального здоровя в умовах війни, коли атакується українське дитинство, яке є найбільш ментально вразливою категорією; розкрито поняття аксіологічних основ ментального здоровя: ціннісного ставлення до себе, свого здоровя, до інших людей, до Батьківщини, природи, праці тощо. Визначено поняття ментального здоровя як здатність почуватися щасливим та благополучним, цінувати власне самопочуття та своє життя, емоційну підтримку та турботу оточуючих людей, уміння її приймати та виявляти вдячність, виявляти стійкість до стресових умов життя, здатність допомогти собі та ближнім, усвідомлювати цінність свого власного життя та життя інших людей. Розроблено програму формування аксіологічних основ ментального здоров'я дітей середнього дошкільного віку засобом дитячої літератури, сформовано модель дослідження, подано рекомендації педагогам та батькам з проблеми дослідження.
🏆💐 Робота Ковальчук Анни була високо оцінена журі конкурсу та отримала диплом ІІ ступеня. Щиро вітаємо з перемогою здобувачку, наукового керівника, дякуємо за підтримку, віру у студентський потенціал та мудрі настанови завідувачці кафедри дошкільної освіти Ганні Цвєтковій, доцентам Вікторії Гальченко та Софії Довбні. Нашою високою науково-педагогічною місією є розвиток освіти і науки, збереження дитинства, студентства та самозбереження в умовах війни!
#Перемога_у_Всеукраїнському_конкурсі #Здорова_дитина_здорова_нація #Вітаємо #ПФ_УДУ #Дошкільна_освіта #Кафедра_дошкільної_освіти
- Деталі
- Перегляди: 6
🌳🦋🌼🐞🌿🖼🎨 По завершенню курсу ,,Методика ознайомлення дітей з мистецтвом,, студенти 3 курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності ,,Дошкільна освіта,, Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова провели останнє заняття на природі. Надихаючись природою студенти створювали власну картину-афірмацію.
Як писав В. Сухомлинський, що краса природи відіграє велику роль у вихованні... вона виховує в душі здатність відчувати, сприймати тонкощі, відтінки речей, порухи серця...
👩🏻💼 Курс веде кандидат педагогічних, доцент кафедри дошкільної освіти Тетяна Козак.
#Методика_ознайомлення_дітей_з_мистецтвом
#Картина-афірмація
#Природа
- Деталі
- Перегляди: 15
Фінальна пара з психології дитячої, а саме, модуля з психології дитячої творчості, завершилася ресурсуванням студентів 1⃣ курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності "Дошкільна освіта" Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова засобом арттерапії. Вікторія Гальченко, докторка психологічних наук, доцентка провела ефективну арттехніку "Мої ресурси в дії". Внаслідок такої терапії студентки відчули приплив сил, натхнення, заспокоїлися та відчули підтримку з боку інших. Арттерапія творить дива. Нехай ці дива зреалізуються в гарних долях наших чудових студенток! Оскільки будь-який фініш по суті - старт.
#артерапія
#психологія_дитячої_творчості
- Деталі
- Перегляди: 19
🔎 2⃣8⃣ травня 2⃣0⃣2⃣5⃣ року, під час вивчення дисципліни "Природознавство з методикою та навичками освіти сталого розвитку" здобувачі денної форми освіти III курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності "Дошкільна освіта", групи 3-А разом з доцентом Агіляр Туклер Вікторією Вільямівною відвідали ЗДО №543 та провели з дітьми нескладні досліди.
😍🔬 Проведення експериментальної діяльності у закладі дошкільної освіти стало справжньою пригодою для дітей різних вікових груп. Студенти змогли зацікавити малечу, викликати щире захоплення та активне бажання досліджувати навколишню дійсність.
🎨💦 З дітьми молодшої групи студенти проводили експеримент з водою та фарбою. Діти з радістю спостерігали, як фарби змінюють колір води, як поєднуються відтінки.
🤔🎈З дітьми середньої групи проводили дослід з оцтом і содою, що став справжньою науковою сенсацією — кулька надувалася "сама собою", без повітря з легенів! Діти були в захваті, задавали багато запитань, активно обговорювали побачене.
👀💧З дітьми старшої групі студенти створили неньютонівську рідину — суміш води та крохмалю. Цей дослід особливо вразив дітей: рідина вела себе дуже незвично — текла, якщо її повільно торкатися, і ставала твердою при різкому натисканні.
Діти з цікавістю експериментували, робили висновки.
💚🌸 На завершення зустрічі студенти провели розвагу "Екологічні рятівники" з метою формування дбайливого ставлення дітей до природи.
😚👌Такі прості, але захоплюючі досліди сприяють розвитку пізнавальної активності, мислення, допитливості, а також навичок співпраці. Найголовніше — ми бачимо щасливі очі дітей, які хочуть дізнаватися більше!
💌 Студенти висловлюють вдячність декану Педагогічного факультету, професору Тарасу Олексійовичу Олефіренко, завідувачці кафедри дошкільної освіти Ганні Георгіївні Цвєтковій та професорсько-викладацькому складу кафедри дошкільної освіти за надану можливість практичної діяльності в ЗДО.
🙏 Щиро вдячні адміністрації та педагогам ЗДО №543 за теплу зустріч студентів та обмін досвідом.
✍ Статтю підготувала студентка групи 3-А, спеціальності "Дошкільна освіта", Рак Ярослава
#ЗДО #Дошкільна_освіта #Досліди_з_дітьми_дошкільного_віку
- Деталі
- Перегляди: 20
2️⃣6️⃣травня 2️⃣0️⃣2️⃣5️⃣ року, в рамках проведення місяця турботи про ментальне здоров’я💚, під час вивчення дисципліни «Інклюзивне освітнє середовище в ЗДО»🧩, здобувачі вищої освіти денної форми навчання I і III курсу першого (бакалаврського) рівня (1-А і 3-А груп) спеціальності «Дошкільна освіта», Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова разом із кандидатом педагогічних наук, доцентом Андрущенко Наталією Вікторівною відвідали Національну бібліотеку України для дітей📚.
Унікальна архітектура будівлі бібліотеки вражає з першого погляду — її верхня частина нагадує розкриту книгу📖, символ знань і мудрості🦉, що надихає кожного, хто сюди завітає.
Під час екскурсії студенти ознайомилися з роботою різних відділів бібліотеки. Зокрема, у відділі обслуговування дітей дошкільного та молодшого віку (0–11 років), а також жінок при надії, створено комфортний lounge-куточок для наймолодших читачів від 0 до 3 років та їхніх батьків. Тут діти можуть насолоджуватися книжковою виставкою «У моїх батьків тепер є Я», гратися у чарівному будиночку з літературно-ігровими завданнями та розвиватися у зоні «Територія Lego». Маленькі відвідувачі мають вільний доступ до казок, оповідань, віршів, пізнавальної та довідкової літератури, а також до багатого вибору вітчизняних і зарубіжних періодичних видань.
Особливо зацікавив студентів відділ мистецтв — багатофункціональний простір з довідковою, навчальною та пізнавальною літературою, фондом художніх альбомів, нотно-музичними виданнями 🎼, а також колекцією грамплатівок, аудіокасет, музичних дисків та відеотеки. Тут можна не лише почитати, а й послухати музику в навушниках🎧, відвідати диско-кімнату та навіть поспівати в «Караоке»🎤.
Студенти також познайомилися з відділом інформації та бібліографії, що допомагає у пошуку літератури, відвідали відділ культурно-масової роботи, де регулярно проходять творчі заходи, майстер-класи і виставки, а також ознайомилися з відділом обслуговування дітей з особливими освітніми потребами🧑🦯➡️, який створює максимально комфортні умови для розвитку кожної дитини.
Прогулянка бібліотекою включала знайомство з чудовими залами фоє на першому і другому поверхах, де декоративні фонтани створюють особливу атмосферу затишку. На другому поверсі увагу привернула яскрава кольорова мозаїка та керамічні витвори — панно «Першодрукарі», кімната казок і квіти у вестибюлі, які створила талановита скульпторка-керамістка Ольга Рапай. Ці елементи наповнюють простір теплом і творчістю, надихаючи дітей на нові відкриття.
Найяскравішим враженням стала Кімната казок — затишний простір для театралізованих вистав, майстер-класів та інтерактивних ігор, де оживають улюблені дитячі історії.
У Національній бібліотеці України для дітей діє спеціальна психологічна служба, де талановита психологиня пані Лада провела для наших студентів захопливу і надзвичайно корисну лекцію. Вона поділилася практичними кейсами створення інклюзивного освітнього простору для дітей дошкільного віку, показала, як працювати з піском для розвитку емоційної сфери малечі, а також розкрила важливість розуміння емоцій через гру з м’якими іграшками. Особливу увагу було приділено інклюзивній літературі — неймовірному інструменту, який допомагає дітям з різними потребами відчувати себе впевнено і комфортно у світі знань і спілкування. Ця зустріч не лише збагатила студентів теоретичними знаннями, а й надихнула їх на впровадження інклюзивних практик у майбутній педагогічній діяльності.
Цей візит став важливим кроком у професійному становленні студентів. Вони змогли на власні очі побачити, як сучасна бібліотека об’єднує освітні, культурні та творчі ресурси, створюючи інклюзивне середовище, яке сприяє формуванню гармонійної особистості кожної дитини.
Щиро дякуємо всьому колективу Національної бібліотеки України для дітей за неймовірну екскурсію, глибоку фаховість, доброзичливу атмосферу та відданість справі дитинства!
#УДУ #дошкільнаосвіта #інклюзія #ментальнездоров’я #педагогіка #НаціональнаБібліотекаДляДітей #інклюзивнеосвітнєсередовище #драгомановці #бібліотекамайбутнього #освітазмістом #психологіядлядітей #натхненнядлявикладання
Дочірні категорії
Історія кафедри
Кафедра педагогіки і психології дошкільної освіти
НПУ імені М. П. Драгоманова: історія, реалії, перспективи
Поглиблене вивчення відповідних архівних документів та результатів ретроспективного аналізу історико-педагогічних матеріалів засвідчують те, що кафедра зародилась понад століття тому і пройшла багато етапів перетворення від минулого до сьогодення.
1907–1919 р.р. – Створення та існування Фребелівського інституту дошкільної підготовки, в якому працювали видатні постаті педагогічної освіти – В. В. Зеньковський, Н. Д. Лубенець, С. Ф. Русова, І. О. Сікорський та ін.
1920 р. – Інститут увійшов до складу Київського інституту народної освіти, вже як факультет дошкільного виховання.
1930-ті роки – Факультет дошкільного виховання переведено до Харківського педагогічного інституту.
1954 р. – Факультет поновили в складі Київського державного педагогічного інституту імені О. М. Горького, спадкоємцем якого сьогодні є Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Існуючу в складі факультету дошкільного виховання кафедру початкової і дошкільної освіти, в ті роки очолював проф. Г. З. Івашин.
1960 р. – створена кафедра дошкільної педагогіки, керівником якої стала доц. О. М. Лещенко. До її складу в різні роки увійшли викладачі: З. Н. Борисова, О. К. Грибанова, Т. І. Дмитренко, М. Ф. Дубовик, Є. Ф. Лукіна, О. П. Ткаченко та перші її випускники – С. Ф. Бєлова, Л. В. Герасимова, Н. І. Зеленко, Н. І. Мітічева Л. Я. Скиданова та інші.
1965 – 1975 р.р. кафедру очолювала доц. О. К. Грибанова. У цей період свій науковий рівень більшість викладачів кафедри – В. І. Коник, Н. П. Орланова, О. П. Янківська, Н. Ф. Яришева, підвищували навчанням в аспірантурі, по закінченню якої успішно захищали дисертації.
1975 – 1991 рр. – кафедрою дошкільної педагогіки керувала З. Н. Борисова. Її склад поповнили талановиті педагоги – Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, Н. М. Кот, І. О. Луценко, М. А. Машовець, Г. В. Сухорукова, а згодом доценти Л. В. Артемова, Е. С. Вільчковський, І. С. Дьоміна та інші.
Галузь дошкільної освіти також збагатилась відомими випускниками кафедри, педагогами і психологами (К. О. Євстаф’єва, В. Г. Захарченко, В. У. Кузьменко, Т. Ф. Кунько, С. О. Ладивір, Л. І. Уманець, Л. Ю. Якименко та ін.). Завдяки їхнім науковим доробкам, впродовж тривалого часу кафедра займала провідні позиції у галузі серед закладів вищої освіти України.
Досвід науково-педагогічних працівників кафедри дошкільної педагогіки склав підґрунтя для розвитку інновацій у дошкільній і вищій освіті, підготовки навчально-методичного забезпечення, вивчення вітчизняного і зарубіжного педагогічного досвіду тощо.
1991 – 2003 р.р. – кафедру очолювала проф. Л. В. Артемова – відомий вчений у галузі теорії та історії педагогіки, дошкільного виховання, теорії та методики професійної освіти дорослих.
2003 – 2008 р.р. – керувала діяльністю кафедри дошкільної педагогіки Інституту педагогіки і психології НПУ імені М.П. Драгоманова доц. М. А. Машовець, професійні інтереси якої пов’язані з педагогікою та психологією дошкільного дитинства та професійною підготовкою майбутнього дошкільного педагога. З 2008 року кафедра дошкільної педагогіки отримала назву кафедра теорії та історії дошкільної педагогіки.
2012 – 2015 р.р. – завідувала кафедрою теорії та історії дошкільної педагогіки доц. Н. М. Кот, яка за вагомий внесок у розвиток галузі дошкільної освіти була відзначена нагородою – знаком «Софія Русова».
За ці роки до лав кафедри приєднались досвідчені науковці: кандидат педагогічних наук, доцент Р. А. Шулигіна, кандидати психологічних наук, доценти В. М. Гальченко, С. Т. Репетій та інші.
У зв'язку з реорганізацією навчальних підрозділів НПУ імені М. П. Драгоманова в 2016 році, кафедра набула назву педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості й увійшла до складу факультету педагогіки і психології університету.
Завідувачем кафедри було призначено доктора педагогічних наук, професора Г. Г. Цвєткову, яка сьогодні спрямовує діяльність науково-педагогічного складу на вдосконалення, гармонізацію професійної підготовки майбутніх вихователів відповідно до потреб сьогодення на ґрунті постнекласичної методології шляхом створення креативно-розвивального освітнього простору в закладі вищої освіти.
Науково-педагогічний склад кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості сформований із фахівців, які мають високий науковий і практичний досвід роботи. У складі кафедри працює 11 осіб, з них: 1 доктор педагогічних наук, 8 кандидатів наук, 2 асистенти 1 лаборант.
Кафедра, керуючись новими європейськими стратегіями розвитку освіти в Україні, здійснює підготовку фахівців за освітньо-професійною програмою 012 «Дошкільна освіта», освітніми рівнями: перший (бакалаврський), другий (магістерський). Форми навчання: денна, заочна.
Стратегія розвитку кафедри
Основний стратегічний напрям – підвищення науково-педагогічної компетентності працівників до рівня, що дозволить кафедрі претендувати на роль одного з провідних осередків науково-педагогічної діяльності в галузі дошкільної освіти у межах освітнього простору України.
Принципи реалізації стратегії
Розвиток кафедри базуватиметься на принципах, що зможуть забезпечити реалізацію зазначеної стратегії:
- компетентності усіх членів кафедри, що діятимуть на засадах колегіальності, відкритості, демократичності та єдності;
- поєднання розвитку колективу та самовдосконалення кожного викладача як творчої особистості;
- креативності у формування методів та форм реалізації стратегії розвитку кафедри;
- інноваційності в підвищенні теоретичної та методичної культури працівників кафедри, основними рисами якої є взаємодія викладачів і студентів, соціокультурний діалог та захист суб’єктів професійної та освітньо-наукової діяльності.
Основні напрями діяльності (завдання)
для реалізації стратегії розвитку кафедри
- Приведення показників професійної діяльності та рівня кваліфікації кожного викладача кафедри в повну відповідність до чинних ліцензійних вимог освітньої діяльності.
- Створення системи фахового спрямованого підвищення кваліфікації викладачів кафедри.
- Запровадження відкритого, прозорого, поточного планування діяльності кафедри (навчальної, наукової, методичної та організаційної роботи).
- Формування механізмів та традиції самовдосконалення кожного викладача кафедри та умов реалізації його професійних компетентностей.
- Створення умов для започаткування кафедрою наукової школи.
- Використання Е-технологій в освітній діяльності, формування дистанційних курсів, відеолекцій, інтерактивних електронних навчальних видань тощо.
- Підтримання конкурентного статусу кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості в підготовці компетентних і конкурентоспроможних фахівців у галузі дошкільної освіти на національному ринку освітніх послуг та позиціонування НПУ імені М.П. Драгоманова і факультету педагогіки і психології як флагманів педагогічної думки.
- Підготовка наукових публікацій викладачами кафедри у зарубіжних наукових виданнях, що включені до різних наукометричних баз даних та мають індекси цитування.
- Розвиток ефективної взаємодії з українськими та зарубіжними партнерами з метою забезпечення академічної мобільності професорсько-викладацького складу кафедри та реалізації спільних проектів, грантових програм.
- Організація профорієнтаційної роботи з метою популяризації навчання за спеціальністю 012 «Дошкільна освіта», за різними освітньо-професійними програмами, рівнями на принципово нових засадах.
- Впровадження системи компетентнісного наставництва як одного з нових принципів підготовки професійного кадрового складу кафедри.
- Презентація на сайті кафедри освітніх досягнень викладачів та студентів, популяризація сучасних методів, технологій та методик навчання і викладання у вищій школі.
- Організація взаємодії з іншими освітніми закладами і науковими установами, проведення спільних засідань, семінарів, круглих столів, підготовка та видання наукової та навчально-методичної літератури.
Національне партнерство
Кафедра співпрацює із провідними науковими установами й університетами України:
- Інститут проблем виховання НАПН України
- Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України
- Інститут педагогічної освіти та освіти дорослих НАПН України
- Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
- Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
- ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
- Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
- Київський університет імені Бориса Грінченка
- Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
- Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського
- Рівненський державний гуманітарний університет
- Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
- Харківська гуманітарно-педагогічна академія та ін.
- Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
- Національна парламентська бібліотека України
- Державна науково-педагогічна бібліотека імені В. О. Сухомлинського
- Видавництва: «Академвидав», «Освіта», «Педагогічна преса» та ін.
Зарубіжне партнерство
Кафедра співпрацює із провідними науковими установами й університетами близького і далекого зарубіжжя:
- Білоруським державним педагогічним університетом імені Максима Танка;
- Казахським національним педагогічним університетом імені Абая;
- Університетом едукології Литви;
- Коледжем Південно-Східної Норвегії (The University College of Southeast Norway (USN) та ін.
Навчально-методична діяльність кафедри
Навчально-методична діяльність кафедри