👩🏻‍🎨🍂🍁🌸 В рамках викладання курсу «Методика ознайомлення дітей з мистецтвом» здобувачі першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, заочної форми навчання, 3 курсу, спеціальності «Дошкільна освіта» Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова.

зображення viber 2025 10 21 10 30 15 915
  На курсі здобувачі ознайомилися із технікою штампування з природнього матеріалу та створили власні композиції. Штампування з природного матеріалу (листя) є видом мистецтва, а саме технікою в образотворчому мистецтві, яка може використовуватися для створення картин, візерунків, декору та аплікацій. Це спосіб вираження творчості шляхом використання природних матеріалів як штампів.

зображення viber 2025 10 21 10 30 31 302

зображення viber 2025 10 21 10 30 46 693зображення viber 2025 10 21 10 30 59 880зображення viber 2025 10 21 10 31 27 177
  Курс викладає: кандидат педагогічних наук, доцент Тетяна Козак.
#методика_ознайомлення_дітей_з_мистецтвом #штампування

🙌👯📖 За сприяння ректора Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, доктора філософських наук, професора дійсного члена (академіка) НАПН України, члена-кореспондента НАН України Віктора АНДРУЩЕНКА, декана Педагогічного факультету, кандидата педагогічних наук, професора Тараса ОЛЕФІРЕНКА, завідувача кафедри дошкільної освіти, доктора педагогічних наук, професора Ганни ЦВЄТКОВОЇ 17 жовтня 2025 року здобувачі першого (бакалаврського) рівня вищої освіти (4-А, 4-ЗА, 4-ЗДМС груп) спеціальності "Дошкільна освіта" Педагогічного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова за супроводу кандидата педагогічних наук, доцента кафедри дошкільної освіти Андрущенко Наталії Вікторівни вирушили у чарівну подорож до Київського академічного театру ляльок, де переглянули надзвичайно зворушливу виставу «Синій птах».

photo 2025 10 20 10 22 01 2
Десь поміж сном і реальністю, між світлом і тінню, починається подорож двох сучасних підлітків у пошуках Синього птаха, що дарує істинне щастя. Та чи існує він насправді?

photo 2025 10 20 10 23 04 6

photo 2025 10 20 10 26 14 8
  Їхній шлях пролягав крізь Країну Спомину, де вони зустріли тих, кого давно втратили, і зрозуміли, що минуле живе в серцях. У  Палаці Душі Ночі вони ступили туди, де ховаються таємниці, яких бояться навіть зорі. У Садах Блаженств відчули, яке щастя оманливе, а яке справжнє. І там, де ще не народилося завтра, почули голоси тих, хто ще не прийшов у цей світ.

photo 2025 10 20 10 26 49 13
З перших хвилин вистава зачарувала нас: барвисті декорації, чарівні ляльки, глибокі образи й щире акторське виконання створили неповторну атмосферу добра, світла та віри у здійснення мрій. Це не просто культурна подія - це натхнення, нагадування про те, як через казку можна говорити з дитиною про важливе — про любов, доброту, пошук щастя. 🌟

photo 2025 10 20 10 26 14 9
Ми ще раз переконалися: театр — це простір, де народжується душа дитини.
Такі зустрічі надихають нас вчитися бачити світ очима дитини, допомагати їй вірити у добро й красу навколо.
А Синій Птах… можливо, він завжди був поруч, варто лише відкрити очі.

photo 2025 10 20 10 29 03 15

😌😀🥰 Відгуки-враження здобувачів вищої освіти денної та заочної форми навчання III, IV курсів першого (бакалаврського) рівня (груп 4-А, 4-ЗДМС) спеціальності «Дошкільна освіта», Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова про екскурсію до Національної бібліотеки України для дітей 1️⃣5️⃣ жовтня 2️⃣0️⃣2️⃣5️⃣ року, в рамках проведення місяця раннього виявлення РДУГ💚, під час вивчення дисципліни «Інклюзивна освіта в ЗДО»🧩, разом із кандидатом педагогічних наук, доцентом Андрущенко Наталією Вікторівною.

ВІДЕО

🎙Баштова Анастасія 4-А:

"Сьогодні я відвідала Національну бібліотеку України для дітей 📚, і це було справжнє відкриття для мене! Спочатку мене вразила сама будівля — вона незвичайна, ніби велетенська розкрита книга. А всередині... Це просто чарівний світ! Тисячі книжок, яскравих, із красивими ілюстраціями, що стоять на полицях і ніби запрошують у подорож. Я відчувала себе, як у казці, де на кожному кроці чекають нові пригоди. Найбільше мені сподобалося, що тут є багато місця, де можна зручно вмоститися й одразу почати читати, а ще — різні куточки з іграми. Це точно не просто бібліотека, а справжній центр для дитячого дозвілля та творчості".

🎙 Рак Ярослава 4-А:
"Відвідування Національної бібліотеки України для дітей справило на мене велике враження. Ми дізналися, що тут є книги 9⃣2⃣ мовами світу. У бібліотеці багато різних залів: для читання, відпочинку, дискотеки, творчості, а також зал, де можна слухати аудіокниги.
Ми мали можливість поспілкуватися з психологами — пані Ладою та пані Дашею. Вони підготували для нас тему для обговорення: «Як вихователям підтримувати дитину з ООП у новому навчальному році».
Мені сподобалося, що бібліотека дуже сучасна, яскрава й затишна, а працівники завжди готові допомогти. Це місце, куди хочеться повертатися, адже тут можна не лише читати, а й цікаво проводити час, пізнаючи щось нове".

🎙 Гузикевич Валентина 4-ЗДМС:
"📚✨ Бібліотека, де оживає мистецтво
Сьогодні ми побували у дивовижному місці — Національній бібліотеці України для дітей. Це не просто бібліотека, а справжній осередок мистецтва, творчості та краси, де кожен куточок дихає натхненням.
Особливо вразила театральна студія, якою керує Світлана Копйова. Тут діти вчаться сценічній грі, роботі з текстом, рухом і голосом. Спостерігати, як юні актори оживляють казкових героїв, — неймовірне відчуття! 💫
У бібліотеці багато мистецьких скарбів: керамічні роботи Ольги Рапай вражають теплотою й фантазією, виховуючи любов до народного мистецтва, а вітражі Олександра Міловзорова наповнюють простір світлом і кольором, створюючи відчуття казки й гармонії.
Це місце, де книга зустрічається з театром, керамікою і мистецтвом кольору, де кожна дитина може відчути себе творцем і повірити в силу краси.
Після цього візиту ще раз переконалася, що мистецтво — це шлях до серця, а бібліотека може бути живим, яскравим і натхненним простором 🌈💛".
#УДУ #ПФ #дошкільнаосвіта #інклюзія #ментальнездоров’я #педагогіка #НаціональнаБібліотекаДляДітей #інклюзивнеосвітнєсередовище #драгомановці #бібліотекамайбутнього #освітазмістом #психологіядлядітей #натхненнядлявикладання

  🗣✅ У здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти денної та заочної форм навчання груп І-МГДО та 25-змдш спеціальності "Дошкільна освіта" Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова відбулася настановча конференція з виробничої практики, яка передбачає вирішення таких завдань, як-то:
📚 здійснювати аналіз нормативно-правових документів (зовнішніх і внутрішніх), що забезпечують функціонування ЗДО;
💡генерувати нові ідеї щодо організації освітнього процесу закладів дошкільної освіти різних типів та форм власності;
👩🏻‍💼⛹️‍♀️🥦 планувати та брати участь в координації управлінської, фінансово-господарської діяльності закладу дошкільної освіти й організації харчування, медичного обслуговування та оздоровлення дітей;
🗃 здійснювати моніторинг організації освітнього середовища та управлінських процесів в закладі дошкільної освіти;
📇 формувати оптимістичну професійну позицію, прагнення до самовдосконалення та розвитку soft skills компетентностей, відповідальність за результати власної управлінської діяльності;
🤝 налагоджувати партнерську взаємодію закладу дошкільної освіти з родинами вихованців.
 🤗🤔 Успіхів магістрам у проходженні виробничої практики, яка спрямована на вирішення цікавих професійних завдань, які виникають в умовах здійснення управлінсько-адміністративної діяльності у галузі дошкільної освіти.

1photo 2025 10 16 19 10 29

2photo 2025 10 16 19 11 57

3photo 2025 10 16 19 13 44

4photo 2025 10 16 19 17 39
#настановча_конференція_з_виробничої_практики_магістрів_дошкільної_освіти

1️⃣5️⃣ жовтня 2️⃣0️⃣2️⃣5️⃣ року, в рамках проведення місяця раннього виявлення РДУГ💚, під час вивчення дисципліни «Інклюзивна освіта в ЗДО»🧩, здобувачі вищої освіти денної та заочної форми навчання III, IV курсів першого (бакалаврського) рівня (3-А, 4-А, 4-ЗА, 4-ЗБ, 4-ЗДМС груп) спеціальності «Дошкільна освіта», Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова разом із кандидатом педагогічних наук, доцентом Андрущенко Наталією Вікторівною відвідали Національну бібліотеку України для дітей📚.

photo 2025 10 16 13 35 04

photo 2025 10 16 13 15 08

photo 2025 10 16 15 56 40

photo 2025 10 16 19 36 17
  Унікальна архітектура будівлі бібліотеки вражає з першого погляду — її верхня частина нагадує розкриту книгу📖, символ знань і мудрості🦉, що надихає кожного, хто сюди завітає.

photo 2025 10 15 15 39 27
 Під час екскурсії студенти ознайомилися з роботою різних відділів бібліотеки. Зокрема, у відділі обслуговування дітей дошкільного та молодшого віку (0–11 років), а також жінок при надії, створено комфортний lounge-куточок для наймолодших читачів від 0 до 3 років та їхніх батьків. Тут діти можуть насолоджуватися книжковою виставкою «У моїх батьків тепер є Я», гратися у чарівному будиночку з літературно-ігровими завданнями та розвиватися у зоні «Територія Lego». Маленькі відвідувачі мають вільний доступ до казок, оповідань, віршів, пізнавальної та довідкової літератури, а також до багатого вибору вітчизняних і зарубіжних періодичних видань.

photo 2025 10 16 15 42 27
  Особливо зацікавив студентів відділ мистецтв — багатофункціональний простір з довідковою, навчальною та пізнавальною літературою, фондом художніх альбомів, нотно-музичними виданнями 🎼, а також колекцією грамплатівок, аудіокасет, музичних дисків та відеотеки. Тут можна не лише почитати, а й послухати музику в навушниках🎧, відвідати диско-кімнату та навіть поспівати в «Караоке»🎤.

photo 2025 10 16 19 36 28
  Студенти також познайомилися з відділом інформації та бібліографії, що допомагає у пошуку літератури, відвідали відділ культурно-масової роботи, де регулярно проходять творчі заходи, майстер-класи і виставки, а також ознайомилися з відділом обслуговування дітей з особливими освітніми потребами🧑‍🦯‍➡️, який створює максимально комфортні умови для розвитку кожної дитини.

photo 2025 10 16 13 15 11
  Прогулянка бібліотекою включала знайомство з чудовими залами фоє на першому і другому поверхах, де декоративні фонтани створюють особливу атмосферу затишку. На другому поверсі увагу привернула яскрава кольорова мозаїка та керамічні витвори — панно «Першодрукарі», кімната казок і квіти у вестибюлі, які створила талановита скульпторка-керамістка Ольга Рапай. Ці елементи наповнюють простір теплом і творчістю, надихаючи дітей на нові відкриття.
Найяскравішим враженням стала Кімната казок — затишний простір для театралізованих вистав, майстер-класів та інтерактивних ігор, де оживають улюблені дитячі історії.

photo 2025 10 16 13 15 10
  У Національній бібліотеці України для дітей діє спеціальна психологічна служба, де талановита психологиня пані Лада провела для наших студентів захопливу і надзвичайно корисну лекцію на тему: «Як вихователям підтримувати дітей з ООП у новому навчальному році», а пані Даша — заняття з різних видів арттерапії. Вони поділилася практичними кейсами створення інклюзивного освітнього простору для дітей дошкільного віку, показали, як працювати з піском для розвитку емоційної сфери малечі, а також розкрила важливість розуміння емоцій через гру з м’якими іграшками. Особливу увагу було приділено інклюзивній літературі — неймовірному інструменту, який допомагає дітям з різними потребами відчувати себе впевнено і комфортно у світі знань і спілкування. Ця зустріч не лише збагатила студентів теоретичними знаннями, а й надихнула їх на впровадження інклюзивних практик у майбутній педагогічній діяльності.
Цей візит став важливим кроком у професійному становленні студентів. Вони змогли на власні очі побачити, як сучасна бібліотека об’єднує освітні, культурні та творчі ресурси, створюючи інклюзивне середовище, яке сприяє формуванню гармонійної особистості кожної дитини.

  Висловлюємо вдячність ректору Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, доктору філософських наук, професору дійсному члену (академіку) НАПН України, члену-кореспонденту НАН України Віктору Андрущенку, декану Педагогічного факультету, кандидату педагогічних наук, професору Тарасу Олефіренку, завідувачці кафедри дошкільної освіти, доктору педагогічних наук, професору Ганні Цвєтковій, за сприяння яких відбулася екскурсія до бібліотеки.

  Щиро дякуємо всьому колективу Національної бібліотеки України для дітей за неймовірну екскурсію, глибоку фаховість, доброзичливу атмосферу та відданість справі дитинства!

#УДУ #ПФ #дошкільнаосвіта #інклюзія #ментальнездоров’я #педагогіка #НаціональнаБібліотекаДляДітей #інклюзивнеосвітнєсередовище #драгомановці #бібліотекамайбутнього #освітазмістом #психологіядлядітей #натхненнядлявикладання

Дочірні категорії

Кафедра педагогіки і психології дошкільної освіти 

НПУ імені М. П. Драгоманова: історія, реалії, перспективи

 

 

Поглиблене вивчення відповідних архівних документів та результатів ретроспективного аналізу історико-педагогічних матеріалів засвідчують те, що кафедра зародилась понад століття тому і пройшла багато етапів перетворення від минулого до сьогодення.

1907–1919 р.р. – Створення та існування Фребелівського інституту дошкільної підготовки, в якому працювали видатні постаті педагогічної освіти – В. В. Зеньковський, Н. Д. Лубенець, С. Ф. Русова, І. О. Сікорський та ін.

1920 р. – Інститут увійшов до складу Київського інституту народної освіти, вже як факультет дошкільного виховання.

1930-ті роки – Факультет дошкільного виховання переведено до Харківського педагогічного інституту.

1954 р. – Факультет поновили в складі Київського державного педагогічного інституту імені О. М. Горького, спадкоємцем якого сьогодні є Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Існуючу в складі факультету дошкільного виховання кафедру початкової і дошкільної освіти, в ті роки очолював проф. Г. З. Івашин.

1960 р. – створена кафедра дошкільної педагогіки, керівником якої стала доц. О. М. Лещенко. До її складу в різні роки увійшли викладачі: З. Н. Борисова, О. К. Грибанова, Т. І. Дмитренко, М. Ф. Дубовик, Є. Ф. Лукіна, О. П. Ткаченко та перші її випускники – С. Ф. Бєлова, Л. В. Герасимова, Н. І. Зеленко, Н. І. Мітічева Л. Я. Скиданова та інші.

1965 – 1975 р.р. кафедру очолювала доц. О. К. Грибанова. У цей період свій науковий рівень більшість викладачів кафедри – В. І. Коник, Н. П. Орланова, О. П. Янківська, Н. Ф. Яришева, підвищували навчанням в аспірантурі, по закінченню якої успішно захищали дисертації.

1975 – 1991 рр. – кафедрою дошкільної педагогіки керувала З. Н. Борисова. Її склад поповнили талановиті педагоги – Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, Н. М. Кот, І. О. Луценко, М. А. Машовець, Г. В. Сухорукова, а згодом доценти Л. В. Артемова, Е. С. Вільчковський, І. С. Дьоміна та інші.

Галузь дошкільної освіти також збагатилась відомими випускниками кафедри, педагогами і психологами (К. О. Євстаф’єва, В. Г. Захарченко, В. У. Кузьменко, Т. Ф. Кунько, С. О. Ладивір, Л. І. Уманець, Л. Ю. Якименко та ін.). Завдяки їхнім науковим доробкам, впродовж тривалого часу кафедра займала провідні позиції у галузі серед  закладів вищої освіти України.

Досвід науково-педагогічних працівників кафедри дошкільної педагогіки склав підґрунтя для розвитку інновацій у дошкільній і вищій освіті, підготовки навчально-методичного забезпечення, вивчення вітчизняного і зарубіжного педагогічного досвіду тощо.

1991 – 2003 р.р. – кафедру очолювала проф. Л. В. Артемова – відомий вчений у галузі теорії та історії педагогіки, дошкільного виховання, теорії та методики професійної освіти дорослих.

2003 – 2008 р.р. – керувала діяльністю кафедри дошкільної педагогіки Інституту педагогіки і психології НПУ імені М.П. Драгоманова доц. М. А. Машовець, професійні інтереси якої пов’язані з педагогікою та психологією дошкільного дитинства та професійною підготовкою майбутнього дошкільного педагога. З 2008 року кафедра дошкільної педагогіки  отримала назву кафедра теорії та історії дошкільної педагогіки. 

2012 – 2015 р.р. – завідувала кафедрою теорії та історії дошкільної педагогіки доц. Н. М. Кот, яка за вагомий внесок у розвиток галузі дошкільної освіти була відзначена нагородою – знаком «Софія Русова».

За ці роки до лав кафедри приєднались досвідчені науковці: кандидат педагогічних наук, доцент Р. А. Шулигіна, кандидати психологічних наук, доценти В. М. Гальченко, С. Т. Репетій та інші.

У зв'язку з реорганізацією навчальних підрозділів НПУ імені М. П. Драгоманова в 2016 році, кафедра набула назву педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості й увійшла до складу факультету педагогіки і психології університету.

Завідувачем кафедри було призначено доктора педагогічних наук, професора Г. Г. Цвєткову, яка сьогодні спрямовує діяльність науково-педагогічного складу на вдосконалення, гармонізацію професійної підготовки майбутніх вихователів відповідно до потреб сьогодення на ґрунті постнекласичної методології шляхом створення креативно-розвивального освітнього простору в закладі вищої освіти.

Науково-педагогічний склад кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості сформований із фахівців, які мають високий науковий і практичний досвід роботи. У складі кафедри працює 11 осіб, з них: 1 доктор педагогічних наук, 8 кандидатів наук, 2 асистенти 1 лаборант.

Кафедра, керуючись новими європейськими стратегіями розвитку освіти в Україні, здійснює підготовку фахівців за освітньо-професійною програмою 012 «Дошкільна освіта», освітніми рівнями: перший (бакалаврський), другий (магістерський). Форми навчання: денна, заочна.

Стратегія розвитку кафедри

Основний стратегічний напрям – підвищення науково-педагогічної компетентності працівників до рівня, що дозволить кафедрі претендувати на роль одного з провідних осередків науково-педагогічної діяльності в галузі дошкільної освіти у межах освітнього простору України.

Принципи реалізації стратегії

Розвиток кафедри базуватиметься на принципах, що зможуть забезпечити реалізацію зазначеної стратегії:

  • компетентності усіх членів кафедри, що діятимуть на засадах колегіальності, відкритості, демократичності та єдності;
  • поєднання розвитку колективу та самовдосконалення кожного викладача як творчої особистості;
  • креативності у формування методів та форм реалізації стратегії розвитку кафедри;
  • інноваційності в підвищенні теоретичної та методичної культури працівників кафедри, основними рисами якої є взаємодія викладачів і студентів, соціокультурний діалог та захист суб’єктів професійної та освітньо-наукової діяльності.

Основні напрями діяльності (завдання)

для реалізації стратегії розвитку кафедри

  1. Приведення показників професійної діяльності та рівня кваліфікації кожного викладача кафедри в повну відповідність до чинних ліцензійних вимог освітньої діяльності.
  2. Створення системи фахового спрямованого підвищення кваліфікації викладачів кафедри.
  3. Запровадження відкритого, прозорого, поточного планування діяльності кафедри (навчальної, наукової, методичної та організаційної роботи).
  4. Формування механізмів та традиції самовдосконалення кожного викладача кафедри та умов реалізації його професійних компетентностей.
  5. Створення умов для започаткування кафедрою наукової школи.
  6. Використання Е-технологій в освітній діяльності, формування дистанційних курсів, відеолекцій, інтерактивних електронних навчальних видань тощо.
  7. Підтримання конкурентного статусу кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості в підготовці компетентних і конкурентоспроможних фахівців у галузі дошкільної освіти на національному ринку освітніх послуг та позиціонування НПУ імені М.П. Драгоманова і факультету педагогіки і психології як флагманів педагогічної думки.
  8. Підготовка наукових публікацій викладачами кафедри у зарубіжних наукових виданнях, що включені до різних наукометричних баз даних та мають індекси цитування.
  9. Розвиток ефективної взаємодії з українськими та зарубіжними партнерами з метою забезпечення академічної мобільності професорсько-викладацького складу кафедри та реалізації спільних проектів, грантових програм.
  10. Організація профорієнтаційної роботи з метою популяризації навчання за спеціальністю 012 «Дошкільна освіта», за різними освітньо-професійними програмами, рівнями на принципово нових засадах.
  11. Впровадження системи компетентнісного наставництва як одного з нових принципів підготовки професійного кадрового складу кафедри.
  12. Презентація на сайті кафедри освітніх досягнень викладачів та студентів, популяризація сучасних методів, технологій та методик навчання і викладання у вищій школі.
  13. Організація взаємодії з іншими освітніми закладами і науковими установами, проведення спільних засідань, семінарів, круглих столів, підготовка та видання наукової та навчально-методичної літератури.

Національне партнерство

Кафедра співпрацює із провідними науковими установами й університетами України:

  • Інститут проблем виховання НАПН України
  • Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України
  • Інститут педагогічної освіти та освіти дорослих НАПН України
  • Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
  • Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
  • ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
  • Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
  • Київський університет імені Бориса Грінченка
  • Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
  • Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського
  • Рівненський державний гуманітарний університет
  • Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
  • Харківська гуманітарно-педагогічна академія та ін.
  • Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
  • Національна парламентська бібліотека України
  • Державна науково-педагогічна бібліотека імені В. О. Сухомлинського
  • Видавництва: «Академвидав», «Освіта», «Педагогічна преса» та ін.

Зарубіжне партнерство

Кафедра співпрацює із провідними науковими установами й університетами близького і далекого зарубіжжя:

  • Білоруським державним педагогічним університетом імені Максима Танка;
  • Казахським національним педагогічним університетом імені Абая;
  • Університетом едукології Литви;
  • Коледжем Південно-Східної Норвегії (The University College of Southeast Norway (USN) та ін.

Навчально-методична діяльність кафедри