- Деталі
- Перегляди: 33
🎓 🙋♀️ Здобувачі першого (бакалаврського) рівня вищої освіти групи 2-А спеціальності “Дошкільна освіта” Педагогічного факультету Українського Державного університету імені Михайла Драгоманова долучилися до святкування 😍 Дня Вишиванки — особливого свята, що символізує єдність поколінь, національну гідність і духовну спадщину українського народу! 💙💛
Під час семінарського заняття з навчальної дисципліни "Етика та естетика" під керівництвом професора Дорогої А.Є. ми спілкувались на цікаву й змістовну тему: «Колір як система явищ»
і звернули особливу увагу на значення кольорів у житті людини. Зокрема, зосередилися на білому, чорному та жовтому кольорах як базових і, водночас, надзвичайно символічних. В обговоренні йшлося не лише про естетичну роль кольорів, а й про їхній психологічний вплив, глибоку смислову наповненість та значення в українській культурі. 🥰
Тема для обговорення була надзвичайно доречною у контексті сьогоднішнього свята, Дня вишиванки, адже саме кольори, як і вся вишивка загалом, є мовою, через яку наш народ передає свою історію, емоції, світогляд і голос поколінь. Ми збагатилися новими знаннями, емоціями й відчули гордість за своє коріння, адже вишиванка — це не просто одяг, а духовний оберіг, що об’єднує нас навколо спільних цінностей!
✍Автор статті - Гриценко Сніжана, студентка 2 курсу, групи 2-А
#з_Всесвітнім_днем_вишиванки_Україно
- Деталі
- Перегляди: 42
Студенти IV-А групи 4 курсу спеціальності "Дошкільна освіта" Педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова вітають всіх українців зі Всесвітнім днем вишиванки!
☘️🌸 У травні, коли природа прокидається від довгого зимового сну, розквітають маки на святковому вбранні українців. Вишиванка не просто красиве вбрання, це – уквітчана українська душа, красива, багата, наповнена любов’ю до всього світу.
🇺🇦 👘 Свято вишиванки - це неймовірний день для українського народу. Цього дня тисячі людей підтримують одну з найголовніших традицій наших пращурів, одягаючи рясно вишиті сорочки.
#з_Всесвітнім_днем_вмшиванки_Україно
- Деталі
- Перегляди: 36
📯👫🎓 Шановні абітурієнти спеціальності А2 «Дошкільна освіта»!
🎊✨🏫 Запрошуємо вас на День відкритих дверей, який відбудеться 22 травня 2025 року о 12:30 в актовій залі центрального корпусу УДУ імені Михайла Драгоманова за адресою: вул. Пирогова, 9 (біля метро Університет).
🔂 Захід відбудеться у змішаному форматі.
👉 Підключитися онлайн на офіційну частину на Педагогічному факультеті на 12:30 можна буде за лінком: https://us02web.zoom.us/j/88042377121?pwd=hV7lqMnl92vtSrcNB7akchljTCt2as.1
🆔 Meeting ID: 880 4237 7121
🔐 Код доступу: 730984
👥 Доєднатися до онлайн-зустрічі з викладачами кафедри дошкільної освіти 22 травня 2025 року о 18:00 можна буде за посиланням:
https://meet.google.com/xxk-vman-kfy
💌 Ласкаво просимо на День відкритих дверей!
- Деталі
- Перегляди: 38
👯♀🧒👧 Нещодавно ми, здобувачі першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності "Дошкільна освіта" педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова, мали чудову нагоду в рамках дисципліни «Педагогіка дошкільна» (👩🏻💼 викладачка дисципліни: кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри дошкільної освіти Софія Довбня) відвідати сучасний приватний заклад дошкільної освіти «Sense Kids».
😃🔎 🏞 Це місце приємно вразило нас з перших хвилин: привітна атмосфера, турботливі педагоги та інноваційне освітнє середовище, що створене відповідно до потреб і можливостей індивідуальної траєкторії дитини.
Особливу увагу в освітньому середовищі закладу дошкільної освіти «Sense Kids», приділено формуванню сенсорно-пізнавальної компетентності дітей – це виявлення пізнавальної активності, спостережливості, винахідливості у довкіллі; орієнтування в сенсорних еталонах, їх видах, ознаках, властивостях; оволодіння прийомами узагальнення, класифікації, порівняння.
Для цього в закладі створенні інтегровані ігрові простори різноманітними матеріали, осередки усамітнення.
Також вразив індивідуальний підхід до комунікації з батьками, інклюзивність та орієнтація на емоційний комфорт дітей.
🤝 Дякуємо колективу приватного закладу дошкільної освіти Sense Kids за відкритість, щирість і можливість побачити найкращі практики в дії!
Далі – відгуки від моїх одногрупниць:
🎙 Похід закладу дошкільної освіти був цікавим, але трохи неспокійним. Ми гралися з дітьми, розповідали казку, але раптом почалася повітряна тривога. Усі діти разом з вихователями спустилися в укриття. Було трохи страшно, але нас заспокоювали, розповідали історії й гралися тихими іграми. Я зрозуміла, що головне – бути разом і дбати один про одного.
Наталія Михалишина
🎙Відвідини закладу дошкільної освіти справили приємне враження. Там була затишна атмосфера, уважні вихователі та індивідуальний підхід до кожної дитини. Було цікаво гратися з дітками. Помітно, що дітям комфортно й цікаво. Вони активно залучені до різноманітних ігор і занять. Заклад добре обладнаний, є сучасні ігрові осередки та навчальні матеріали. Нам директор провела цікаву екскурсію, де ми мали змогу відвідати різні групи, познайомитися з організацією освітнього процесу, побачити тематичні осередки для творчості, пізнавальної діяльності та фізичного розвитку.
Гончарик Вікторія
✍ Автор допису: здобувачка першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, групи 1-А, Даша Калєнцова.
- Деталі
- Перегляди: 32
Іноді для справжнього відкриття потрібні не підручники й лекції, а сміливість зануритися у світ гри без обмежень. Саме таке середовище – незвичне, живе, повне несподіванок, – допомагає не лише розкрити потенціал дитини, а й подивитися на розвиток емоційної сфери, уяви та креативності під новим кутом.
У пошуках нетрадиційного ігрового середовища 6 травня 2025 року здобувачами IV курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності «Дошкільна освіта» у супроводі викладача кафедри дошкільної освіти, Ірини КУЗЬМЕНКО, була відвідана інтерактивна виставка «Третє дихання». Головною метою візиту було ознайомлення з нетрадиційним ігровим середовищем (під час вивчення дисципліни «Практикум з ігрової діяльності дітей дошкільного віку»), яке можна було б використати для розвитку дитячої уяви, їх емоційної сфери, креативності та просто для отримання насолоди від самого процесу гри у нестандартних умовах.
На виставці представлено різноманітні тематичні зони, численні інтерактиви та інсталяції. Тут можна все, що, зазвичай, забороняють робити дорослі: ганяти по калюжах, бризкатись водою; малювати на стінах; голосно гарчати; будувати халабуди та веселитись в середині них; лаятись у супроводі акторки Марії Рудницької; випускати пар разом з психіатром і професором Бесселом Ван Дер Колком; вчитися не плакати, а сміятись разом з Лесею Українкою; співати разом із Jerry Heil; відпочивати під муркотіння велетенського кота; взаємодіяти з віртуальними об’єктами, відпускати негативні емоції із заходом сонця та наповнюватись позитивною енергією, вірою у щасливий день з його сходом. І не тільки… Кожен модуль буквально запрошував до дослідження, експериментування, самовираження та до гри. Особливу увагу ми звернули на використання сучасних технологій: VR-окуляри, інтерактивні панелі, обличчя, що змінюють емоції завдяки штучному інтелекту. Це демонструє, що ігрове середовище може виходити за межі традиційних форм і ставати мультисенсорним та міждисциплінарним.
Центральним елементом виставки є квітка, яка символізує ідею, що справжня сила – наше «третє дихання» – знаходиться всередині нас і проявляється через єдність та взаємодію з іншими людьми. Це метафора колективної підтримки, співпраці та внутрішнього ресурсу, який допомагає долати труднощі.
Здобувачі мали можливість побачити, як створення унікального простору впливає на розвиток емоційного інтелекту дитини, креативності та вміння взаємодіяти з іншими. Організоване середовище не лише стимулює гру, а й допомагає дитині краще пізнати себе, впоратися зі своїми почуттями, навчитися працювати в команді та відчувати радість від процесу. До речі, нашу увагу привернув той факт, що серед, на перший погляд, «хаосу», який панував у залах виставки, не спостерігалося жодних негативних дій з боку дітей, порушень чи конфліктів. Ніхто не робив їм зауважень – усе відбувалося без звичних заборон та обмежень, які зазвичай супроводжують всю прогулянку дітей десь на ігрових майданчиках… І, можливо, саме тому діти й не мали потреби порушувати правила, бо їх просто не було.
Екскурсія подарувала здобувачам чудову нагоду не лише розширити уявлення про нетрадиційне ігрове середовище, але й замислитися над тим, як емоційна підтримка та креативність допомагають дітям адаптуватися до сучасного світу.
Ми вдячні декану факультету, професору Тарасу ОЛЕФІРЕНКУ, завідувачці кафедри дошкільної освіти, професорці Ганні ЦВЄТКОВІЙ за сприяння відвідувати такі заходи, а також організаторам виставки «Третє дихання» за таке натхненне середовище, у якому гармонійно поєднано турботу про психічне здоров’я дитини з грою, експериментуванням, спілкуванням та творчістю.
Авторка статті – здобувачка IVкурсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності «Дошкільна освіта» – Каміла ПАНЧЕНКО
#нетрадиційне_ігрове_середовище
Дочірні категорії
Історія кафедри
Кафедра педагогіки і психології дошкільної освіти
НПУ імені М. П. Драгоманова: історія, реалії, перспективи
Поглиблене вивчення відповідних архівних документів та результатів ретроспективного аналізу історико-педагогічних матеріалів засвідчують те, що кафедра зародилась понад століття тому і пройшла багато етапів перетворення від минулого до сьогодення.
1907–1919 р.р. – Створення та існування Фребелівського інституту дошкільної підготовки, в якому працювали видатні постаті педагогічної освіти – В. В. Зеньковський, Н. Д. Лубенець, С. Ф. Русова, І. О. Сікорський та ін.
1920 р. – Інститут увійшов до складу Київського інституту народної освіти, вже як факультет дошкільного виховання.
1930-ті роки – Факультет дошкільного виховання переведено до Харківського педагогічного інституту.
1954 р. – Факультет поновили в складі Київського державного педагогічного інституту імені О. М. Горького, спадкоємцем якого сьогодні є Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Існуючу в складі факультету дошкільного виховання кафедру початкової і дошкільної освіти, в ті роки очолював проф. Г. З. Івашин.
1960 р. – створена кафедра дошкільної педагогіки, керівником якої стала доц. О. М. Лещенко. До її складу в різні роки увійшли викладачі: З. Н. Борисова, О. К. Грибанова, Т. І. Дмитренко, М. Ф. Дубовик, Є. Ф. Лукіна, О. П. Ткаченко та перші її випускники – С. Ф. Бєлова, Л. В. Герасимова, Н. І. Зеленко, Н. І. Мітічева Л. Я. Скиданова та інші.
1965 – 1975 р.р. кафедру очолювала доц. О. К. Грибанова. У цей період свій науковий рівень більшість викладачів кафедри – В. І. Коник, Н. П. Орланова, О. П. Янківська, Н. Ф. Яришева, підвищували навчанням в аспірантурі, по закінченню якої успішно захищали дисертації.
1975 – 1991 рр. – кафедрою дошкільної педагогіки керувала З. Н. Борисова. Її склад поповнили талановиті педагоги – Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, Н. М. Кот, І. О. Луценко, М. А. Машовець, Г. В. Сухорукова, а згодом доценти Л. В. Артемова, Е. С. Вільчковський, І. С. Дьоміна та інші.
Галузь дошкільної освіти також збагатилась відомими випускниками кафедри, педагогами і психологами (К. О. Євстаф’єва, В. Г. Захарченко, В. У. Кузьменко, Т. Ф. Кунько, С. О. Ладивір, Л. І. Уманець, Л. Ю. Якименко та ін.). Завдяки їхнім науковим доробкам, впродовж тривалого часу кафедра займала провідні позиції у галузі серед закладів вищої освіти України.
Досвід науково-педагогічних працівників кафедри дошкільної педагогіки склав підґрунтя для розвитку інновацій у дошкільній і вищій освіті, підготовки навчально-методичного забезпечення, вивчення вітчизняного і зарубіжного педагогічного досвіду тощо.
1991 – 2003 р.р. – кафедру очолювала проф. Л. В. Артемова – відомий вчений у галузі теорії та історії педагогіки, дошкільного виховання, теорії та методики професійної освіти дорослих.
2003 – 2008 р.р. – керувала діяльністю кафедри дошкільної педагогіки Інституту педагогіки і психології НПУ імені М.П. Драгоманова доц. М. А. Машовець, професійні інтереси якої пов’язані з педагогікою та психологією дошкільного дитинства та професійною підготовкою майбутнього дошкільного педагога. З 2008 року кафедра дошкільної педагогіки отримала назву кафедра теорії та історії дошкільної педагогіки.
2012 – 2015 р.р. – завідувала кафедрою теорії та історії дошкільної педагогіки доц. Н. М. Кот, яка за вагомий внесок у розвиток галузі дошкільної освіти була відзначена нагородою – знаком «Софія Русова».
За ці роки до лав кафедри приєднались досвідчені науковці: кандидат педагогічних наук, доцент Р. А. Шулигіна, кандидати психологічних наук, доценти В. М. Гальченко, С. Т. Репетій та інші.
У зв'язку з реорганізацією навчальних підрозділів НПУ імені М. П. Драгоманова в 2016 році, кафедра набула назву педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості й увійшла до складу факультету педагогіки і психології університету.
Завідувачем кафедри було призначено доктора педагогічних наук, професора Г. Г. Цвєткову, яка сьогодні спрямовує діяльність науково-педагогічного складу на вдосконалення, гармонізацію професійної підготовки майбутніх вихователів відповідно до потреб сьогодення на ґрунті постнекласичної методології шляхом створення креативно-розвивального освітнього простору в закладі вищої освіти.
Науково-педагогічний склад кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості сформований із фахівців, які мають високий науковий і практичний досвід роботи. У складі кафедри працює 11 осіб, з них: 1 доктор педагогічних наук, 8 кандидатів наук, 2 асистенти 1 лаборант.
Кафедра, керуючись новими європейськими стратегіями розвитку освіти в Україні, здійснює підготовку фахівців за освітньо-професійною програмою 012 «Дошкільна освіта», освітніми рівнями: перший (бакалаврський), другий (магістерський). Форми навчання: денна, заочна.
Стратегія розвитку кафедри
Основний стратегічний напрям – підвищення науково-педагогічної компетентності працівників до рівня, що дозволить кафедрі претендувати на роль одного з провідних осередків науково-педагогічної діяльності в галузі дошкільної освіти у межах освітнього простору України.
Принципи реалізації стратегії
Розвиток кафедри базуватиметься на принципах, що зможуть забезпечити реалізацію зазначеної стратегії:
- компетентності усіх членів кафедри, що діятимуть на засадах колегіальності, відкритості, демократичності та єдності;
- поєднання розвитку колективу та самовдосконалення кожного викладача як творчої особистості;
- креативності у формування методів та форм реалізації стратегії розвитку кафедри;
- інноваційності в підвищенні теоретичної та методичної культури працівників кафедри, основними рисами якої є взаємодія викладачів і студентів, соціокультурний діалог та захист суб’єктів професійної та освітньо-наукової діяльності.
Основні напрями діяльності (завдання)
для реалізації стратегії розвитку кафедри
- Приведення показників професійної діяльності та рівня кваліфікації кожного викладача кафедри в повну відповідність до чинних ліцензійних вимог освітньої діяльності.
- Створення системи фахового спрямованого підвищення кваліфікації викладачів кафедри.
- Запровадження відкритого, прозорого, поточного планування діяльності кафедри (навчальної, наукової, методичної та організаційної роботи).
- Формування механізмів та традиції самовдосконалення кожного викладача кафедри та умов реалізації його професійних компетентностей.
- Створення умов для започаткування кафедрою наукової школи.
- Використання Е-технологій в освітній діяльності, формування дистанційних курсів, відеолекцій, інтерактивних електронних навчальних видань тощо.
- Підтримання конкурентного статусу кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості в підготовці компетентних і конкурентоспроможних фахівців у галузі дошкільної освіти на національному ринку освітніх послуг та позиціонування НПУ імені М.П. Драгоманова і факультету педагогіки і психології як флагманів педагогічної думки.
- Підготовка наукових публікацій викладачами кафедри у зарубіжних наукових виданнях, що включені до різних наукометричних баз даних та мають індекси цитування.
- Розвиток ефективної взаємодії з українськими та зарубіжними партнерами з метою забезпечення академічної мобільності професорсько-викладацького складу кафедри та реалізації спільних проектів, грантових програм.
- Організація профорієнтаційної роботи з метою популяризації навчання за спеціальністю 012 «Дошкільна освіта», за різними освітньо-професійними програмами, рівнями на принципово нових засадах.
- Впровадження системи компетентнісного наставництва як одного з нових принципів підготовки професійного кадрового складу кафедри.
- Презентація на сайті кафедри освітніх досягнень викладачів та студентів, популяризація сучасних методів, технологій та методик навчання і викладання у вищій школі.
- Організація взаємодії з іншими освітніми закладами і науковими установами, проведення спільних засідань, семінарів, круглих столів, підготовка та видання наукової та навчально-методичної літератури.
Національне партнерство
Кафедра співпрацює із провідними науковими установами й університетами України:
- Інститут проблем виховання НАПН України
- Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України
- Інститут педагогічної освіти та освіти дорослих НАПН України
- Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
- Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
- ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
- Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
- Київський університет імені Бориса Грінченка
- Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
- Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського
- Рівненський державний гуманітарний університет
- Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
- Харківська гуманітарно-педагогічна академія та ін.
- Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
- Національна парламентська бібліотека України
- Державна науково-педагогічна бібліотека імені В. О. Сухомлинського
- Видавництва: «Академвидав», «Освіта», «Педагогічна преса» та ін.
Зарубіжне партнерство
Кафедра співпрацює із провідними науковими установами й університетами близького і далекого зарубіжжя:
- Білоруським державним педагогічним університетом імені Максима Танка;
- Казахським національним педагогічним університетом імені Абая;
- Університетом едукології Литви;
- Коледжем Південно-Східної Норвегії (The University College of Southeast Norway (USN) та ін.
Навчально-методична діяльність кафедри
Навчально-методична діяльність кафедри