З метою привернення уваги здобувачів першого (бакалаврського) рівня спеціальності 012 «Дошкільна освіта» до необхідності розвитку критичного мислення всіх учасників освітнього процесу закладу дошкільної освіти та усвідомлення власного стилю мислення і його впливу на педагогічну діяльність, викладачкою кафедри дошкільної освіти Педагогічного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова Іриною Кузьменко було проведено тренінг на тему «Розвиток критичного мислення педагога в епоху трансформацій».

Тренінг І.Кузьменко 12.02.2025 01

  Під час вступного слова Ірина Кузьменко привітала учасників тренінгу та активізувала їх до проблеми розвитку критичного мислення як необхідної компетентності в освітньому процесі ЗДО, яка допомагає і педагогам, і їхнім вихованцям впевнено орієнтуватися в сучасному світі.

  Здобувачам було запропоновано висловити свою думку щодо визначення поняття «критичне мислення». Особливу увагу викладачка приділила ролі емоційного інтелекту в розвитку критичного мислення, оскільки здатність відокремлювати емоції від раціонального аналізу сприяє більш об’єктивному сприйняттю реальності.

 Під час тренінгу студентами було виконано ряд вправ для розвитку міжпівкульної взаємодії. Викладачка наголосила, що такі ці вправи можна використовувати не лише для власного розвитку, а й у роботі з дітьми старшого дошкільного віку для активізації їхньої пізнавальної діяльності, адже вони допомагають зробити освітній процес більш ефективним та сприяють формуванню основ критичного мислення у дітей дошкільного віку.

Тренінг І.Кузьменко 12.02.2025 01Тренінг І.Кузьменко 12.02.2025 01

 Практико орієнтованим етапом тренінгу було перевтілення учасників в експертів з метою оцінки рівня асоціативного мислення, гнучкості, креативності дітей старшого дошкільного віку шляхом перегляду коротких відео, та відгадування описаних дітьми об’єктів з категорій «Люди», «Природні явища», «Тварини», «Предмети побуту», «Відчуття». Завдання активізувало навіть найпасивніших учасників.

 Наприкінці тренінгу Ірина Кузьменко запросила всіх присутніх до виплеску емоцій, отриманих протягом тренінгу, через інтерактивну вправу «Дерево вражень та побажань». Кожен мав змогу висловитись, обмінятись враженнями та поділитись почуттями в колі однодумців.

 Насамкінець студенти спеціальності «Дошкільна освіта» разом виконали пісню «Я намалюю на папері щасливу дитину» (слова і музика Д. Волканова) яка стала символом віри у краще мирне майбутнє України, щасливе дитинство та відображенням головної ідеї зустрічі: кожен педагог має силу і можливість творити майбутнє, допомагаючи дітям зростати в атмосфері допитливості, усвідомленості та гармонії. І важливим чинником цього процесу є постійний саморозвиток педагога з акцентом на розвиток власного критичного мислення!

Тренінг І.Кузьменко 12.02.2025 01

Тренінг І.Кузьменко 12.02.2025 01

Тренінг І.Кузьменко 12.02.2025 01

 Одним з компонентів знакового заходу – засідання Ради стейкхолдерів спеціальності 012 Дошкільна освіта стало ексклюзивне проведення кандидаткою педагогічних наук, професоркою Раїсою Шулигіною тренінгу на тему «Толерантність як ціннісна основа професійної діяльності сучасного педагога», активними учасниками якого стали представники академічної спільноти, директори, педагоги, методисти, вихователі закладів дошкільної освіти різної форми власності.

Шулигіна тренінг 12.02.2025 1Шулигіна тренінг 12.02.2025 1

  Гаслом тренінгу символічно став вислів німецького ученого і публіциста Георга Ліхтенберга: «Привчи свій розум до сумніву, а серце до терпимості!»

  Толерантність є важливим компонентом життєвої й професійної позиції зрілої та психічно здорової особистості, яка має свої цінності, інтереси і готової, за потребою, їх захищати, але одночасно з повагою ставитися до позицій і цінностей інших людей.

Шулигіна тренінг 12.02.2025 1

  Для успішного формування толерантних установок на рівні особистості педагога-професіонала в умовах сьогоденного неспокою, важливим є не тільки передача знань про культурну приналежність, розвиток абстрактного, логічного мислення, емоційний інтелект тощо, а й практичне опрацьовування питань, пов’язаних з прагненням кожної особистості до самореалізації, рефлексії власного життєвого і професійного шляху.

  Основна мета і завдання тренінгу – формування уявлення про толерантність як універсальний принцип життя людини; сприяння підвищенню мотивації учасників заходу до саморозвитку та професійного зростання; підвищення загального психологічного комфорту й ефективної міжособистісної взаємодії.

  Мотивуючий початок зустрічі – «Сердечко толерантності» сприяв активізації аудиторії присутніх до виконання вправи щодо ознаки толерантності, які для кожного учасника має свій сенс.

 Інформаційне повідомлення «Що таке толерантність?» представлено ведучою тренінгу через роздуми філософів про визнання толерантності загальною цінністю й компонентом миру та розуміння між релігіями, народами й різними соціальними групами. В цьому контексті доречно прозвучали слова Вольтера: «Ваша думка для мене глибоко ворожа, але за ваше право її висловити я ладен віддати своє життя» – послідовного критика фанатизму й захисника толерантності.

Шулигіна тренінг 12.02.2025 1

 Використання техніки «Ланцюг толерантності» довів, що незалежно від ставлення і почуттів до людини, зокрема незнайомої, слід поважати її та бути людяним. Саме таке поводження і дії можуть робити дива. Дійсно, це спричинило неймовірне емоційне піднесення у всіх учасників тренінгу. Це прийняття й правильне розуміння різноманіття форм самовираження й способів прояву людської індивідуальності. Доказом того є думка Григорія Сковороди«Толерантність – це мистецтво жити з іншими людьми та іншими ідеями».

Шулигіна тренінг 12.02.2025 1

Тренеркою було проведено з учасниками заходу ще кілька цікавих вправ:

  • «Сніжинка» – продемонструвала своєрідні особливості кожного учасника та підкреслили їх неповторність (паперові витинанки є наочним підтвердженням). Якщо подивитися результат одне одного, то ми побачимо, що відрізняємося за певними ознаками. У кожного є щось своє, не схоже на іншого;
  • вправа-демонстрація «Вплив слова і вчинку на психологічний стан людини» сприяла більш глибокому розумінню сили слова і дії на емоційний та психологічний стан людини – переживання, сумніви, роздратування, стреси тощо, це нагадування про толерантне поводження, позитивну взаємодію та спілкування в колективі. Наочний приклад впливу образливих, необдуманих меседжів, адресованих іншій людині);
  • «Зім’ятий папір» – вправа, яка довела, що неймовірні зусилля для виправлення своїх помилок у сприйнятті інших не проходять безслідно. Учасники спробували дати відповідь на питання: Як легко можна забути образи або вчинки кривдника? Чи можуть безслідно пройти приниження?

 Відповіді на ці запитання учасники також почули в китайській притчі «Гарна сім’я», яку прочитано ведучою тренінгу під спокійну музику. Усі учасники утвердилися в думці, що лише повага одне до одного, терпимість, дотримання паритету в прийнятті рішень, сприятимуть становленню справжнього сучасного педагога, гаслом якого має бути Любов, Терпіння і Прощення.

 Наприкінці зустрічі запропонований тренеркою формат «Салют толерантності» повернув учасників до сердечок з написами ознак толерантності та сформульованих питань для осмислення: Чи залишилась ця ознака непохитною після нашої зустрічі? Можливо щось змінилось? Чи дійсно ТОЛЕРАНТНІСТЬ – є цінністю для професійної діяльності сучасного педагога?

 Отже, «тренерський кейс» вправ, завдань, застосованих активних та інтерактивних методів роботи з аудиторією професоркою Раїсою Шулигіною довів учасників тренінгу до усвідомлення, що:

  • часто нетолерантне ставлення до кого-небудь спровоковане відсутністю інформації. Перш ніж почати не сприймати, ненавидіти, потрібно спробувати дізнатися більше, ближче і розібратися в питанні;
  • толерантність – це про повагу, прийняття і розуміння, про любов, терпіння і прощення;
  • бути толерантним означає бути сильним і, найголовніше, людяним.

 Закінчити доречно словами німецького поета Й. Гете: «Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна».

 Щира вдячність всім активним учасникам, гостям, випускникам спеціальності «Дошкільна освіта» за плідну взаємодію та позитивну атмосферу!

 Нових звершень, творчих злетів і перемог!

Шулигіна тренінг 12.02.2025 1

Шулигіна тренінг 12.02.2025 1Шулигіна тренінг 12.02.2025 1

  12 лютого 2025 року науково-педагогічними працівниками кафедри дошкільної освіти із стейкхолдерами, випускниками і студентами спеціальності «Дошкільна освіта» було проведено тренінг «Аксіологія педагогічної діяльності: трансформація життєвих цінностей в умовах війни». Тренінг розпочався з лекції Барановської Лілії Володимирівни, доктора педагогічних наук, професора: «Особливості комунікативної професійно-педагогічної діяльності працівників ЗДО в умовах війни», що була смисловою преамбулою до подальшої роботи організаторів тренінгу, які акцентували увагу на толерантності як ціннісній основі цієї діяльності, на формуванні емоційної стійкості педагогів під час війни, розвиткові навичок міжпівкульної взаємодії та критичного мислення.

Лекція Л.В.Барановської 12.02.2025 1

  Метою лекції було привернення уваги слухачів до важливості комунікативної складової в діяльності педагогів і керівників закладів дошкільної освіти, до її впливу на ментальне здоров’я педагогічних працівників, яке під час воєнного стану в країні значно погіршилось. Була приділена увага дефінітивному аналізові ключових понять із зазначеної проблеми: «спілкування», «комунікація», «інтеракція, «перцепція». Наголошено на шкідливості психологічного дискомфорту, який виникає внаслідок непрофесійного передавання інформації і спричиняє когнітивний дисонанс. Наведено ситуації з цим феноменом, слухачі обирали способи його попередження і вирішення. З використанням проблемного підходу було уточнено особливості професійно-педагогічного спілкування, здійснено його порівняння з дружнім і діловим; визначено етико-психологічні принципи досягнення його ефективності.

Лекція Л.В.Барановської 12.02.2025 1

  Лектором було зауважено, що в умовах воєнного стану педагоги і керівники мають надавати психологічну підтримку один одному, дітям, оперативно взаємодіяти з батьками. За цих умов неприйнятними є такі антилідерські стилі спілкування як інформативний та менторський, доречними є натхненний стиль, стиль дружньої прихильності і співпраці. В умовах війни у взаємодії педагогів має бути встановлена комунікативна рівновага, заради цього необхідно попереджувати виникнення різноманітних комунікативних бар’єрів на основі нормативного володіння мовою та поваги до співрозмовників («авторитету», «фонетичного», «смислового»). У зв’язку з міграційними процесами під час ведення воєнних дій актуалізуються стратегії попередження соціальних, психологічних, етнокультурних бар’єрів і конфліктів. Слухачам було запропоновано кейси з цієї проблеми, з якими вони колективно працювали. Презентовано комунікативні технології, пов'язані з профілактикою емоційного вигорання і фахової деформації педагогів. Насамкінець було зроблено узагальнення про конкурентоспроможність вітчизняної системи дошкільної освіти і високий рівень професійної компетентності її педагогічних працівників, які в кризових умовах якісно виконують свої обов’язки.

Лекція Л.В.Барановської 12.02.2025 1

  У рамках проходження конкурсу на посаду доцента кафедри дошкільної освіти Педагогічного факультету Українського  державного університету імені Михайла Драгоманова, Гальченко Вікторією Миколаївною, доцентом кафедри дошкільної освіти, 12 лютого було проведено майстер-клас зі стейкхолдерами на тему «Формування життєвих цінностей сучасного педагога в умовах війни».

 Відкритий МК В Гальченко 12.02.2025 1

   Презентуємо вашій увазі змістове наповнення проведеного відкритого заходу.

  Життєві цінності – це те, що особливо важливо для людини. Їх усвідомлення та реалізація дають можливість людині сформуватись як особистості, отримувати відчути задоволення від праці та спілкування з оточуючими.

   Життєві цінності – це внутрішні зобов’язання людини перед собою, вона не може їх порушити, бо при цьому вона перестає існувати як особистість.

   На жаль, людство вступило в епоху надзвичайних стресових станів та емоційних навантажень. Війна в Україні ввела нас у стан довготривалого стресу (дистресу). Ми можемо протистояти цьому, виховуючи волю, навчившись керувати емоціями, розумно долати різні стреси, розвивати резильєнтність. Особливо це важливо для педагогів. Які мають стати «емоційною парачолькою» для свої вихованців. Відтак резильєнтність і самоцінність стають важливими цінностями педагога під час війни. Розглянемо ці ключові поняття нашого міні-тренінгу.

  Резильєнтність (а ще: резилієнс, психологічна пружність, стресостійкість тощо) – це здатність людини впоратися зі складними життєвими подіями та відновлюватися після труднощів чи стресу. Резильєнтність наче парасолька, яка тримає нас більш-менш сухими від дощу, у той час як ми продовжуємо йти вулицею.

Декілька ключових аспектів розвитку резильєнтності

  • доброзичливе ставлення до себе (прийняття себе, любов до себе, підтримка самого себе замість самокритики)
  • плекання добрих і змістовних стосунків з іншими (асертивна поведінка)
  • можливість складати плани на майбутнє (коротко чи довгострокові) та вирішувати проблеми (нехай крок за кроком, у своєму темпі, проте не уникати і не накопичувати їх),
  • можливість справлятися зі складними емоціями, екологічно проживати їх (зокрема, завдяки практиці майндфулнес)
  • ефективні навички спілкування (вирішення конфліктів, відновлення стосунків). Мати оптимістичний погляд на життя (довіряти процесу життя, вірити в себе).

  Підвищення резильєнтності особистості пов’язане з пошуком ресурсів, які допомагають їй в подоланні негативних наслідків стресових ситуацій.

   Пропонуємо до вашої уваги алгоритм підвищення резильєнтності:

  • Постійно займатися саморозвитком (зростати духовно, особистісно, професійно; любити й цінувати себе, жити в гармонії з навколишніми, творчо працювати)
  • Дбати про своє психічне та фізичне здоров’я (займатися спортом, більше перебувати на свіжому повітрі, спілкуватися з мистецтвом та природою).
  • Виробити власну модель харчової поведінки (харчуватися збалансовано, за режимом, не переїдати, не «заїдати» негативні емоції, вміти їх правильно проживати).
  • Вміти екологічно позбуватися агресії.
  • Вміти розслаблятися (використовувати різні техніки релаксації, аутогенні тренування, духовні практики, дихальні гімнастики тощо).

  Виконання дихальної вправи «3-5-7». Сядьте зручно, зробіть глибокий, але короткий, вдих на рахунок 1-2-3, затримайте дихання на рахунок 1-2-3-4-5, зробіть глибокий протяжний видих ротом, ніби в трубочку, на рахунок 1-2-3-4-5-6-7. Повторіть 3-4 рази.

 На думку психологів, ключовим компонентом резильєнтності постає самоцінність особистості, яка формується на основі любові до себе. Найближчими її синонімами будуть такі слова, як гідність та самоповага.

Психотерапевт Роман Мельниченко виділяє такі етапи у прийнятті самого себе:

  1. Прийняти свою тілесність (поцікавитися, скільки повинен мати жиру в організмі, чи широка кістка, який тип тіла (груша, банан, яблуко тощо).
  2. Прийняти свій темперамент (імпульсивний, збудливий, плаксивий, тривожний тощо)
  3. Прийняти свою тінь («негативні» сторони і риси, те, що ми не хочемо про себе знати на рівні думок (придушення негативних емоцій призводить до того, що вони поступово починають оволодівати людиною). Потрібно витягнути з тіні правду про себе та інтегрувати її в середину.
  4. Прийняти свою вразливість, свої страхи. Для того, щоб убезпечити себе від негативних наслідків, уникнути чогось поганого, підстрахуватися.
  5. Прийняти своїх батьків. У кожному з нас генетична частка матері та батька. І ненавидіти когось із батьків означає інстинктивно відторгати частину себе. «Батьків не обирають».
  6. Прийняти свою соціальність.

Відкритий МК В Гальченко 12.02.2025 1Відкритий МК В Гальченко 12.02.2025 1

Виконання психотехніки «Три скриньки самоцінності». Учасникам тренінгу було запропоновану таку інструкцію:

Розділіть аркуш на 3 частини. В 1 частині намалюйте скриньку з добрими якостями, цінними для вас, в 2 частині – з негативними якостями (по 3 якості). Відповідним чином оздобте їх. На основі рефреймінгу створюємо третю скриньку, в яку «вкладаємо» не дуже привабливі якості, перетворені на позитивні.

Проведення рефлексії з учасниками майстер-класу засвідчило значні зміни в розумінні власної самоцінності та шляхів її розвитку. Проведені психологічні вправи допомогли учасникам перезавантажитися після напруження, отриманого внаслідок стресу війни, отримати ресурс для подальшої професійної діяльності на освітянському фронті.

Отже, ми дійшли висновку, що головним джерелом власної цінності не можуть бути лише зовнішність, здібності, таланти, слава, досягнення, турбота близьких (хоча й вони важливі в багатьох випадках). Визначальними є любов до себе, прийняття себе, ближніх, відкритість життю, довіра до життя, вдячність за все!

Відкритий МК В Гальченко 12.02.2025 1Відкритий МК В Гальченко 12.02.2025 1

 

  📯👥 За сприяння ректора Українського державного університету імені Михайла Драгоманова академіка НАПН України, член-кореспондента НАН України, професора, заслуженого діяча науки і техніки України, доктора філософських наук Віктора Андрущенка та декана педагогічного факультету, професора, кандидата педагогічних наук Тараса Олефіренка, 12 лютого 2025 року відбулася грандіозна подія – засідання РАДИ стейкхолдерів, організована кафедрою дошкільної освіти педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова.

за1
 за2

 🙌 За майстерного модерування завідувачки кафедри дошкільної освіти докторки педагогічних наук, професорки Ганни Цвєткової у змішаному форматі професіонали-однодумці (академічна спільнота, директори закладів дошкільної освіти, вихователі-методисти, випускники спеціальності 012 Дошкільна освіта різних років) у жвавій атмосфері набутого професійного досвіду «вимальовували» портрет майбутнього випускника спеціальності "Дошкільна освіта", надавали рекомендації щодо удосконалення освітньо-професійних програм першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти за спеціальністю 012 Дошкільна освіта в УДУ імені Михайла Драгоманова, ділилися враженнями від навчання на цій спеціальності, окреслювали проблеми в галузі дошкільної освіти та перспективи її розвитку.
  ✨🧩 Ексклюзивним продовженням засідання стали тренінги від викладачів кафедри дошкільної освітина тему: «Аксіологія педагогічної діяльності: трансформація життєвих цінностей в умовах війни».

за3

зк4

за4
 за5

за11

за12

 💥 Лілія Барановська, докторка педагогічних наук, професорка, розпочала тренінг інформативним концептом, який стосувався особливостей комунікативної професійно-педагогічної діяльності працівників ЗДО в умовах війни. Було наголошено на конкурентоспроможності вітчизняної освітньої системи та реальному виявленні професійної компетентності педагогів і керівників ЗДО, на необхідності збереження ментального здоров'я кожного з них. Запропоновано методи уникнення в професійному спілкуванні когнітивного дисонансу, використання інформативного та менторського стилів взаємодії, попередження комунікативних бар' єрів і управління конфліктами. Для встановлення комунікативної рівноваги в професійному спілкуванні було презентовано технології, пов' язані з профілактикою емоційного вигорання і фахової деформації педагогів.

за6
 за14

 💥 На толерантності як ціннісній основі професійної діяльності сучасного педагога наголосила кандидатка педагогічних наук, професорка Раїса Шулигіна. З аудиторією тренерка провела кілька цікавих вправ: «Сніжинка» – продемонструвала своєрідні особливості кожного учасника та підкреслили їх неповторність; вправа-демонстрація «Вплив слова і вчинку на психологічний стан людини» сприяла більш глибокому розумінню сили слова і дії на емоційний та психологічний стан людини – переживання, сумніви, роздратування, стреси тощо, це нагадування про толерантне поводження, позитивну взаємодію та спілкування. «Зім’ятий папір» – вправа, яка довела, що неймовірні зусилля для виправлення своїх помилок у сприйнятті інших, не проходить безслідно. Усі учасники утвердилися в думці, що лише повага одне до одного, терпимість, дотримання паритету сприятимуть становленню справжнього сучасного педагога, гаслом якого має бути Любов, Терпіння і Прощення.

за7
 за13

 💥 На важливість розвитку емоційної стійкості учасників освітнього процесу в умовах війни та їхньої самоцінності звернула увагу у своєму виступі докторка психологічних наук, доцентка Вікторія Гальченко, яка провела з учасниками дихальні вправи та дві психотехніки – «Мої цілі та реалізації» та «Три скриньки самоцінності», в результаті чого психологічний стан учасників заходу значно покращився, розкрилися потенційні можливості справлятися зі стресом війни й ставати для вихованців «емоційною парасолькою».

за8
 за15

 💥 З викладачкою, стейкхолдером, успішною випускницею, Іриною Кузьменко, запрошені гості потренувалися у вправах на розвиток міжпівкульної взаємодії та критичного мислення.Пропоновані цікаві завдання спонукали учасників зібрання до активного професійного саморозвитку.

за10

  ☺️😴 Насамкінець студенти різних курсів спеціальності «Дошкільна освіта» подарували усім присутнім пісню «Я намалюю» (слова і музика Д. Волканова) як символ віри у краще мирне майбутнє України та щасливе дитинство!
  🥰💌 Щира вдячність всім активним учасникам, гостям, випускникам і справжнім друзям спеціальності «Дошкільна освіта» за плідну взаємодію та позитивну атмосферу засідання РАДИ стейкхолдерів!

за16
 за17

за18

за 20

 Разом до нових звершень і Перемоги!