- Деталі
- Перегляди: 330
- Деталі
- Перегляди: 331
- Деталі
- Перегляди: 455
- Деталі
- Перегляди: 369
4 квітня відбулася нарада викладачів кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти (завідувачка, професор Цвєткова Ганна Георгіївна) Педагогічного факультету НПУ імені М.П.Драгоманова online.
- Деталі
- Перегляди: 360
Війна кардинально змінила життя українців, але за дуже короткий час розкрила життєдайні сили та глибини духу українського народу, активізуючи потенційні можливості кожної людини, об’єднуючи нас навколо однієї мети: перемогти, відродити життя, зберегти свою національно-культурну ідентичність.
В цих надзвичайно складних та неочікуваних умовах педагог дошкільної освіти, викладач – підґрунтя спокою, захисту, та розвитку дитини, підтримки дорослої людини! Неможливо за таких умов просто сидіти й тремтіти від жахів війни, потрібно діяти – робити те, що можеш на своєму місці: підтримати слабших духом, зателефонувати друзям, які потерпають під обстрілами, передати ліки їхнім пристарілим батькам в іншому регіоні, купити хліба немічним, пограти в ігри з сусідськими дітьми, відволікаючи їх від смутку, підбадьорити ближніх та самих себе медитаціями й життєстверджуючими афірмаціями (на кшталт, "ми сильні, все здолаємо!", "і це мине"), молитися кілька разів на день або щомиті за мир в усьому світі та припинення війни в Україні.
В умовах воєнних дій, переоцінки цінностей, зміни світоглядних позицій, кафедра педагогіки і психології дошкільної освіти педагогічного факультету НПУ імені М.П. Драгоманова (декан факультету професор Олефіренко Тарас Олексійович) активно діє, виконуючи свою гуманістичну місію! Наслідуючи приклад натхненника, професора Цвєткової Ганни Георгіївни, кожен викладач кафедри наближає нашу перемогу над ворогом!
Кафедра проводить активну діяльність за освітянським, гуманістичним та науковим напрямами, здійснюючи такі заходи, як:
- підтримка дітей, батьків, родин в умовах воєнних дій: проведення тренінгів, індивідуальних консультацій, майстер-класів, ігротехнологій безпосередньо в метро, в педагогічних коледжах (проф. Цвєткова Г.Г., доц. Гальчено В.М.,доц. Довбня С.О., доц. Семенча Л.М., доц. Ступак О.М.);
- надання первинної медичної допомоги містянам, які не можуть дістатися до лікарні, викладачами, які мають медичну освіту (зокрема, викладачем Снятковою Т.М.);
- активне наповнення сайту кафедри, телеграм каналу, ФБ сторінки, науково-популярними матеріалами, корисними джерелами, відео матеріалами (проф. Цвєткова Г.Г., доц. Ступак О.Ю., ас. Шелепко Г.В., ас. Гладишенко Г.Ю., ас. Топалова М.Б.);
- підтримка проєкту «Дитячий садок он-лайн – Освітній Хаб міста Київ» (проф. Цвєткова Г.Г., доц. Войтюк І.М., доц. Довбня С.О., доц. Рейпольска О.Д., ас. Савлук Г.І., доц. Шулигіна Р.А );
- віртуальна галерея дитячих малюнків дітей студентів спеціальності «Дошкільна освіта» та колег, у яких розкривається емоційно-вольовий стан до війни в Україні та під час війни (проф. Цвєткова Г.Г., доц. Довбня С.О., ас. доц. Шулигіна Р.А., доц. Товкач І.Є., доц. Ходунова В.Л., доц. Козак Т.В.. студентка Кудринська А., ас.Шелепко Г.В.);
- участь студентів в проєкті «Мамо, я бачу війну» для допомоги дітям, які постраждали від війни, спрямований на створення найбільшого та найціннішого у світі маніфест-колажу із дитячих малюнків про війну в Україні, який залишиться назавжди в цифровому просторі за допомогою NFT-технології (студенти всіх курсів спеціальності «Дошкільна освіта»).
Важливим внеском учених під час війни є розвиток української психолого-педгогічної науки, зокрема обмін досвідом з надання психологічної допомоги й самодопомоги в умовах війни. Саме тому науковці кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти в канікулярний період добирають матеріали та узагальнюють досвід для написання статей, навчальних посібників про психолого-педагогічну підтримку студентів, дітей та їхніх родин в умовах воєнних дій, продовжуючи участь в проєкті «Психолого-педагогічні основи формування національно-культурної ідентичності дітей та студентської молоді України в умовах воєнно-політичних, соціально-економічних, інформаційних викликів ХХІ століття».
Викладачі кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти переконані, що тільки разом ми – сила! Такого духовного єднання людей Україна ще не бачила. Ми здивували весь світ. Це, справді, народження української нації – волелюбних, щиросердних, завзятих, нескорених та мужніх українців, які змінять хід історії ХХІ століття! Все буде Україна!
Дочірні категорії
Історія кафедри
Кафедра педагогіки і психології дошкільної освіти
НПУ імені М. П. Драгоманова: історія, реалії, перспективи
Поглиблене вивчення відповідних архівних документів та результатів ретроспективного аналізу історико-педагогічних матеріалів засвідчують те, що кафедра зародилась понад століття тому і пройшла багато етапів перетворення від минулого до сьогодення.
1907–1919 р.р. – Створення та існування Фребелівського інституту дошкільної підготовки, в якому працювали видатні постаті педагогічної освіти – В. В. Зеньковський, Н. Д. Лубенець, С. Ф. Русова, І. О. Сікорський та ін.
1920 р. – Інститут увійшов до складу Київського інституту народної освіти, вже як факультет дошкільного виховання.
1930-ті роки – Факультет дошкільного виховання переведено до Харківського педагогічного інституту.
1954 р. – Факультет поновили в складі Київського державного педагогічного інституту імені О. М. Горького, спадкоємцем якого сьогодні є Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Існуючу в складі факультету дошкільного виховання кафедру початкової і дошкільної освіти, в ті роки очолював проф. Г. З. Івашин.
1960 р. – створена кафедра дошкільної педагогіки, керівником якої стала доц. О. М. Лещенко. До її складу в різні роки увійшли викладачі: З. Н. Борисова, О. К. Грибанова, Т. І. Дмитренко, М. Ф. Дубовик, Є. Ф. Лукіна, О. П. Ткаченко та перші її випускники – С. Ф. Бєлова, Л. В. Герасимова, Н. І. Зеленко, Н. І. Мітічева Л. Я. Скиданова та інші.
1965 – 1975 р.р. кафедру очолювала доц. О. К. Грибанова. У цей період свій науковий рівень більшість викладачів кафедри – В. І. Коник, Н. П. Орланова, О. П. Янківська, Н. Ф. Яришева, підвищували навчанням в аспірантурі, по закінченню якої успішно захищали дисертації.
1975 – 1991 рр. – кафедрою дошкільної педагогіки керувала З. Н. Борисова. Її склад поповнили талановиті педагоги – Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, Н. М. Кот, І. О. Луценко, М. А. Машовець, Г. В. Сухорукова, а згодом доценти Л. В. Артемова, Е. С. Вільчковський, І. С. Дьоміна та інші.
Галузь дошкільної освіти також збагатилась відомими випускниками кафедри, педагогами і психологами (К. О. Євстаф’єва, В. Г. Захарченко, В. У. Кузьменко, Т. Ф. Кунько, С. О. Ладивір, Л. І. Уманець, Л. Ю. Якименко та ін.). Завдяки їхнім науковим доробкам, впродовж тривалого часу кафедра займала провідні позиції у галузі серед закладів вищої освіти України.
Досвід науково-педагогічних працівників кафедри дошкільної педагогіки склав підґрунтя для розвитку інновацій у дошкільній і вищій освіті, підготовки навчально-методичного забезпечення, вивчення вітчизняного і зарубіжного педагогічного досвіду тощо.
1991 – 2003 р.р. – кафедру очолювала проф. Л. В. Артемова – відомий вчений у галузі теорії та історії педагогіки, дошкільного виховання, теорії та методики професійної освіти дорослих.
2003 – 2008 р.р. – керувала діяльністю кафедри дошкільної педагогіки Інституту педагогіки і психології НПУ імені М.П. Драгоманова доц. М. А. Машовець, професійні інтереси якої пов’язані з педагогікою та психологією дошкільного дитинства та професійною підготовкою майбутнього дошкільного педагога. З 2008 року кафедра дошкільної педагогіки отримала назву кафедра теорії та історії дошкільної педагогіки.
2012 – 2015 р.р. – завідувала кафедрою теорії та історії дошкільної педагогіки доц. Н. М. Кот, яка за вагомий внесок у розвиток галузі дошкільної освіти була відзначена нагородою – знаком «Софія Русова».
За ці роки до лав кафедри приєднались досвідчені науковці: кандидат педагогічних наук, доцент Р. А. Шулигіна, кандидати психологічних наук, доценти В. М. Гальченко, С. Т. Репетій та інші.
У зв'язку з реорганізацією навчальних підрозділів НПУ імені М. П. Драгоманова в 2016 році, кафедра набула назву педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості й увійшла до складу факультету педагогіки і психології університету.
Завідувачем кафедри було призначено доктора педагогічних наук, професора Г. Г. Цвєткову, яка сьогодні спрямовує діяльність науково-педагогічного складу на вдосконалення, гармонізацію професійної підготовки майбутніх вихователів відповідно до потреб сьогодення на ґрунті постнекласичної методології шляхом створення креативно-розвивального освітнього простору в закладі вищої освіти.
Науково-педагогічний склад кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості сформований із фахівців, які мають високий науковий і практичний досвід роботи. У складі кафедри працює 11 осіб, з них: 1 доктор педагогічних наук, 8 кандидатів наук, 2 асистенти 1 лаборант.
Кафедра, керуючись новими європейськими стратегіями розвитку освіти в Україні, здійснює підготовку фахівців за освітньо-професійною програмою 012 «Дошкільна освіта», освітніми рівнями: перший (бакалаврський), другий (магістерський). Форми навчання: денна, заочна.
Стратегія розвитку кафедри
Основний стратегічний напрям – підвищення науково-педагогічної компетентності працівників до рівня, що дозволить кафедрі претендувати на роль одного з провідних осередків науково-педагогічної діяльності в галузі дошкільної освіти у межах освітнього простору України.
Принципи реалізації стратегії
Розвиток кафедри базуватиметься на принципах, що зможуть забезпечити реалізацію зазначеної стратегії:
- компетентності усіх членів кафедри, що діятимуть на засадах колегіальності, відкритості, демократичності та єдності;
- поєднання розвитку колективу та самовдосконалення кожного викладача як творчої особистості;
- креативності у формування методів та форм реалізації стратегії розвитку кафедри;
- інноваційності в підвищенні теоретичної та методичної культури працівників кафедри, основними рисами якої є взаємодія викладачів і студентів, соціокультурний діалог та захист суб’єктів професійної та освітньо-наукової діяльності.
Основні напрями діяльності (завдання)
для реалізації стратегії розвитку кафедри
- Приведення показників професійної діяльності та рівня кваліфікації кожного викладача кафедри в повну відповідність до чинних ліцензійних вимог освітньої діяльності.
- Створення системи фахового спрямованого підвищення кваліфікації викладачів кафедри.
- Запровадження відкритого, прозорого, поточного планування діяльності кафедри (навчальної, наукової, методичної та організаційної роботи).
- Формування механізмів та традиції самовдосконалення кожного викладача кафедри та умов реалізації його професійних компетентностей.
- Створення умов для започаткування кафедрою наукової школи.
- Використання Е-технологій в освітній діяльності, формування дистанційних курсів, відеолекцій, інтерактивних електронних навчальних видань тощо.
- Підтримання конкурентного статусу кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості в підготовці компетентних і конкурентоспроможних фахівців у галузі дошкільної освіти на національному ринку освітніх послуг та позиціонування НПУ імені М.П. Драгоманова і факультету педагогіки і психології як флагманів педагогічної думки.
- Підготовка наукових публікацій викладачами кафедри у зарубіжних наукових виданнях, що включені до різних наукометричних баз даних та мають індекси цитування.
- Розвиток ефективної взаємодії з українськими та зарубіжними партнерами з метою забезпечення академічної мобільності професорсько-викладацького складу кафедри та реалізації спільних проектів, грантових програм.
- Організація профорієнтаційної роботи з метою популяризації навчання за спеціальністю 012 «Дошкільна освіта», за різними освітньо-професійними програмами, рівнями на принципово нових засадах.
- Впровадження системи компетентнісного наставництва як одного з нових принципів підготовки професійного кадрового складу кафедри.
- Презентація на сайті кафедри освітніх досягнень викладачів та студентів, популяризація сучасних методів, технологій та методик навчання і викладання у вищій школі.
- Організація взаємодії з іншими освітніми закладами і науковими установами, проведення спільних засідань, семінарів, круглих столів, підготовка та видання наукової та навчально-методичної літератури.
Національне партнерство
Кафедра співпрацює із провідними науковими установами й університетами України:
- Інститут проблем виховання НАПН України
- Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України
- Інститут педагогічної освіти та освіти дорослих НАПН України
- Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
- Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
- ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
- Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
- Київський університет імені Бориса Грінченка
- Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
- Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського
- Рівненський державний гуманітарний університет
- Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
- Харківська гуманітарно-педагогічна академія та ін.
- Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
- Національна парламентська бібліотека України
- Державна науково-педагогічна бібліотека імені В. О. Сухомлинського
- Видавництва: «Академвидав», «Освіта», «Педагогічна преса» та ін.
Зарубіжне партнерство
Кафедра співпрацює із провідними науковими установами й університетами близького і далекого зарубіжжя:
- Білоруським державним педагогічним університетом імені Максима Танка;
- Казахським національним педагогічним університетом імені Абая;
- Університетом едукології Литви;
- Коледжем Південно-Східної Норвегії (The University College of Southeast Norway (USN) та ін.
Навчально-методична діяльність кафедри
Навчально-методична діяльність кафедри