1⃣6⃣ березня 2⃣0⃣2⃣3⃣ року студентки-практикантки 3⃣ курсу спеціальності "Дошкільна освіта" педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова організували з дітьми дошкільного віку приватного закладу дошкільної освіти Wonderland свято "Таланти Вондерленду".🤩🥳🌸☘

ФРАГМЕНТ СВЯТА

 СІ
   1⃣4⃣ березня 2⃣0⃣2⃣3⃣ року відбулася виробнича нарада колективу кафедри дошкільної освіти (завідувачка кафедри, д.п.н., проф. Ганна Цвєткова).
   🔄📚На засіданні підставою для обговорення стали питання розпорядження педагогічного факультету номер 03 від 13 березня 2023 року, згідно з яким постає необхідність оновлення електронних матеріалів про умови навчання за Освітніми програмами "Дошкільна освіта" для першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти;
   📝 організації олімпіади для потенційних вступників спеціальності 012 Дошкільна освіта до педагогічного факультету УДУ імені Михайла Драгоманова.
  🐰🐣 Вирішено залучити викладачів кафедри дошкільної освіти та здобувачів дошкільної освіти до писанкарства у рамках проєкту, присвяченому традиціям розписування яєць до Великодня в Україні.
   ✅ Узгоджено додати 5-7 запитань самоконтролю та 1-3 творчих/практичних завдань до матеріалів викладачів кафедри дошкільної освіти до розділу 3 "Професійна підготовка вихователя ЗДО до формування соціальної успішності особистості у дошкільному дитинстві" навчально-методичного посібника "Професійна підготовка здобувача вищої освіти до формування соціальної успішності особистості у дитинстві: теорія і практика" (що матиме Гриф МОН).
    📚📝10.03.2023 року відбулась настановча конференція з навчальної педагогічної практики 2 курсу спеціальності 012 Дошкільна освіта.
    ✍️ Доцент Тетяна Козак детально ознайомила студентів з програмою практики.
  👯 Керівники практики: викладач Тетяна Сняткова, доцент Тетяна Козак, старший викладач Катерина Поліщук, викладач Галина Савлук, доцент Віра Топіха, доцент Марія Чабайовська побажали креативності та педагогічної майстерності.

331751258 211178808246999 8518249170339017759 n

 
    ☀️🌊🐬🦀🦞🦐🐚🏝 Сьогодні, 🔟 березня 2⃣0⃣2⃣3⃣ року в Освітньому хабі для дітей дошкільного віку ми вчилися малювати справжнє «мокре море», точніше малювати фарбами на мокрому папері море у ясну погоду» (організатор: ст.викл. кафедри дошкільної освіти Катерина Поліщук; провела заняття студентка 3⃣ курсу спеціальності "Дошкільна освіта" педагогічного факультету Анастасія Вака).🎨🖌

ВІДЕО ЗАНЯТТЯ ОСВІТНЬОГО ХАБУ

     🥰🙏 Дякуємо Дмитрику, Марійці, Артему та ще одному Дмитрику за чудові малюнки, їхнім батькам за підтримку юних художників та відгуки про заняття, а асистенту кафедри дошкільної освіти Кузьменко Ірині Анатоліївні за допомогу в організації.
     9 березня 2023 року з 11 год до 13 год відбулася гостьова лекція на тему: «Визначення об'єкту, предмету мети і завдань в компаративних дослідженнях у сфері дошкільної та початкової освіти в Швеції та Україні» («Definition of the object, subject, goal and tasks in comparative studies in the field of preschool and primary education in Sweden and Ukraine») д.п.н., професорки кафедри іноземних мов і перекладу Національного авіаційного університету Мельник Наталії Іванівни на дистанційній платформі Zoom англійською мовою. Лекція проводилася в Університеті Євле в м.Євле, Швеція.

мел 1

 
    На лекції були присутні завідувачка кафедри дошкільної освіти, д.п.н., проф. Цвєткова Ганна Георгіївна, доцент Довбня Софія Олегівна, інші педагоги кафедри дошкільної освіти, науково-педагогічний склад педагогічного факультету та студенти 1,2 курсів ОС бакалавр та 1 курсу ОС магістр денної та заочної форми навчання, педагогічного факультету, спеціальності 012 Дошкільна освіта УДУ імені Михайла Драгоманова, а також іноземні студенти по обміну у Швеції. Всього зафіксовано 105 учасників.
 

цвєтк

 мел 14
   
    На початку лекції лектор Наталія Мельник актуалізувала у пам`яті студентів завдання з минулого заняття: вони описували враження від переглянутих мультфільмів з проблем поведінки та соціалізації дітей дошкільного віку. Лектор порівнювала особливості організації діяльності дошкільних установ Швеції та України.
   Лекція була присвячена різним видам і методам наукових досліджень, як-то: спостереження, експеримент, кореляційні, компаративні (порівняльні) дослідження, описові: опитування, історичні дослідження, контент аналіз, якісні дослідження (етнографічні, наративні, феноменологічні, теоретичні, метод кейсів).
    Професор запропонувала пірамідальну модель ієрархії типів наукових досліджень:
перший рівень – нелюдські дослідження: тварин тощо,
другий рівень – описові дослідження;
третій рівень – експериментальні дослідження;
вищий рівень – мета-аналіз та систематичні огляди.
 

мел 4

 
     Лектор у презентації навела шляхи отримання знання про існування речей: сенсорний досвід, згода з іншими, метод експертної думки, логіка, науковий метод дослідження. Було розглянуто етапи наукового процесу пізнання:
1. ідентифікація проблеми;
2. уточнення проблеми дослідження;
3. визначення даних, які можуть допомогти вирішити дану проблему;
4. організація дослідження та збір емпіричних даних;
5. інтрепретація (пояснення) результатів.
      У якості практичного завдання студентам було роздано роздруківки з описами різних наукових досліджень і дано завдання визначити вірно їх типи (компаративні, кореляційні, експериментальні, описові тощо). Студенти успішно справилися із поставленим завданням. Українські студенти мали змогу виконати це завдання дистанційно.
       В кінці лекції було закцентовано увагу на етапах процесу дослідження (на слайді нижче):
· вибір теми дослідження;
· ідентифікація дослідницької проблеми;
· постановка дослідницьких завдань;
· створення дизайну (оформлення) дослідження;
· написання пропозицій (способів організації) дослідження.
     Лекція була логічно побудована за продуманою автором структурою, сповнена наукової термінології, навчальний матеріал вдало схематично презентовано на слайдах. Лектор поводилася емоційно та в позитивному настрої, була в контакті зі студентами. Завдяки цьому, студенти були активними, ініціативними, підтримували діалог з лектором, давали зворотний зв`язок, охоче виконували навчальні завдання.
      Вдячні Наталії Іванівні за запрошення та співпрацю!
Матеріали лекції доступні за посиланням:

https://drive.google.com/drive/folders/1-YFaMbPdbMKAbdaiZEkU4Dajav4JTd45?fbclid=IwAR0oJb_7-NDBZ0C8eNmHGnx7nyQ9jiIze_c-IR0S22gDvIvU_wLuv_3eLTs 

Дочірні категорії

Кафедра педагогіки і психології дошкільної освіти 

НПУ імені М. П. Драгоманова: історія, реалії, перспективи

 

 

Поглиблене вивчення відповідних архівних документів та результатів ретроспективного аналізу історико-педагогічних матеріалів засвідчують те, що кафедра зародилась понад століття тому і пройшла багато етапів перетворення від минулого до сьогодення.

1907–1919 р.р. – Створення та існування Фребелівського інституту дошкільної підготовки, в якому працювали видатні постаті педагогічної освіти – В. В. Зеньковський, Н. Д. Лубенець, С. Ф. Русова, І. О. Сікорський та ін.

1920 р. – Інститут увійшов до складу Київського інституту народної освіти, вже як факультет дошкільного виховання.

1930-ті роки – Факультет дошкільного виховання переведено до Харківського педагогічного інституту.

1954 р. – Факультет поновили в складі Київського державного педагогічного інституту імені О. М. Горького, спадкоємцем якого сьогодні є Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Існуючу в складі факультету дошкільного виховання кафедру початкової і дошкільної освіти, в ті роки очолював проф. Г. З. Івашин.

1960 р. – створена кафедра дошкільної педагогіки, керівником якої стала доц. О. М. Лещенко. До її складу в різні роки увійшли викладачі: З. Н. Борисова, О. К. Грибанова, Т. І. Дмитренко, М. Ф. Дубовик, Є. Ф. Лукіна, О. П. Ткаченко та перші її випускники – С. Ф. Бєлова, Л. В. Герасимова, Н. І. Зеленко, Н. І. Мітічева Л. Я. Скиданова та інші.

1965 – 1975 р.р. кафедру очолювала доц. О. К. Грибанова. У цей період свій науковий рівень більшість викладачів кафедри – В. І. Коник, Н. П. Орланова, О. П. Янківська, Н. Ф. Яришева, підвищували навчанням в аспірантурі, по закінченню якої успішно захищали дисертації.

1975 – 1991 рр. – кафедрою дошкільної педагогіки керувала З. Н. Борисова. Її склад поповнили талановиті педагоги – Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, Н. М. Кот, І. О. Луценко, М. А. Машовець, Г. В. Сухорукова, а згодом доценти Л. В. Артемова, Е. С. Вільчковський, І. С. Дьоміна та інші.

Галузь дошкільної освіти також збагатилась відомими випускниками кафедри, педагогами і психологами (К. О. Євстаф’єва, В. Г. Захарченко, В. У. Кузьменко, Т. Ф. Кунько, С. О. Ладивір, Л. І. Уманець, Л. Ю. Якименко та ін.). Завдяки їхнім науковим доробкам, впродовж тривалого часу кафедра займала провідні позиції у галузі серед  закладів вищої освіти України.

Досвід науково-педагогічних працівників кафедри дошкільної педагогіки склав підґрунтя для розвитку інновацій у дошкільній і вищій освіті, підготовки навчально-методичного забезпечення, вивчення вітчизняного і зарубіжного педагогічного досвіду тощо.

1991 – 2003 р.р. – кафедру очолювала проф. Л. В. Артемова – відомий вчений у галузі теорії та історії педагогіки, дошкільного виховання, теорії та методики професійної освіти дорослих.

2003 – 2008 р.р. – керувала діяльністю кафедри дошкільної педагогіки Інституту педагогіки і психології НПУ імені М.П. Драгоманова доц. М. А. Машовець, професійні інтереси якої пов’язані з педагогікою та психологією дошкільного дитинства та професійною підготовкою майбутнього дошкільного педагога. З 2008 року кафедра дошкільної педагогіки  отримала назву кафедра теорії та історії дошкільної педагогіки. 

2012 – 2015 р.р. – завідувала кафедрою теорії та історії дошкільної педагогіки доц. Н. М. Кот, яка за вагомий внесок у розвиток галузі дошкільної освіти була відзначена нагородою – знаком «Софія Русова».

За ці роки до лав кафедри приєднались досвідчені науковці: кандидат педагогічних наук, доцент Р. А. Шулигіна, кандидати психологічних наук, доценти В. М. Гальченко, С. Т. Репетій та інші.

У зв'язку з реорганізацією навчальних підрозділів НПУ імені М. П. Драгоманова в 2016 році, кафедра набула назву педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості й увійшла до складу факультету педагогіки і психології університету.

Завідувачем кафедри було призначено доктора педагогічних наук, професора Г. Г. Цвєткову, яка сьогодні спрямовує діяльність науково-педагогічного складу на вдосконалення, гармонізацію професійної підготовки майбутніх вихователів відповідно до потреб сьогодення на ґрунті постнекласичної методології шляхом створення креативно-розвивального освітнього простору в закладі вищої освіти.

Науково-педагогічний склад кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості сформований із фахівців, які мають високий науковий і практичний досвід роботи. У складі кафедри працює 11 осіб, з них: 1 доктор педагогічних наук, 8 кандидатів наук, 2 асистенти 1 лаборант.

Кафедра, керуючись новими європейськими стратегіями розвитку освіти в Україні, здійснює підготовку фахівців за освітньо-професійною програмою 012 «Дошкільна освіта», освітніми рівнями: перший (бакалаврський), другий (магістерський). Форми навчання: денна, заочна.

Стратегія розвитку кафедри

Основний стратегічний напрям – підвищення науково-педагогічної компетентності працівників до рівня, що дозволить кафедрі претендувати на роль одного з провідних осередків науково-педагогічної діяльності в галузі дошкільної освіти у межах освітнього простору України.

Принципи реалізації стратегії

Розвиток кафедри базуватиметься на принципах, що зможуть забезпечити реалізацію зазначеної стратегії:

  • компетентності усіх членів кафедри, що діятимуть на засадах колегіальності, відкритості, демократичності та єдності;
  • поєднання розвитку колективу та самовдосконалення кожного викладача як творчої особистості;
  • креативності у формування методів та форм реалізації стратегії розвитку кафедри;
  • інноваційності в підвищенні теоретичної та методичної культури працівників кафедри, основними рисами якої є взаємодія викладачів і студентів, соціокультурний діалог та захист суб’єктів професійної та освітньо-наукової діяльності.

Основні напрями діяльності (завдання)

для реалізації стратегії розвитку кафедри

  1. Приведення показників професійної діяльності та рівня кваліфікації кожного викладача кафедри в повну відповідність до чинних ліцензійних вимог освітньої діяльності.
  2. Створення системи фахового спрямованого підвищення кваліфікації викладачів кафедри.
  3. Запровадження відкритого, прозорого, поточного планування діяльності кафедри (навчальної, наукової, методичної та організаційної роботи).
  4. Формування механізмів та традиції самовдосконалення кожного викладача кафедри та умов реалізації його професійних компетентностей.
  5. Створення умов для започаткування кафедрою наукової школи.
  6. Використання Е-технологій в освітній діяльності, формування дистанційних курсів, відеолекцій, інтерактивних електронних навчальних видань тощо.
  7. Підтримання конкурентного статусу кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості в підготовці компетентних і конкурентоспроможних фахівців у галузі дошкільної освіти на національному ринку освітніх послуг та позиціонування НПУ імені М.П. Драгоманова і факультету педагогіки і психології як флагманів педагогічної думки.
  8. Підготовка наукових публікацій викладачами кафедри у зарубіжних наукових виданнях, що включені до різних наукометричних баз даних та мають індекси цитування.
  9. Розвиток ефективної взаємодії з українськими та зарубіжними партнерами з метою забезпечення академічної мобільності професорсько-викладацького складу кафедри та реалізації спільних проектів, грантових програм.
  10. Організація профорієнтаційної роботи з метою популяризації навчання за спеціальністю 012 «Дошкільна освіта», за різними освітньо-професійними програмами, рівнями на принципово нових засадах.
  11. Впровадження системи компетентнісного наставництва як одного з нових принципів підготовки професійного кадрового складу кафедри.
  12. Презентація на сайті кафедри освітніх досягнень викладачів та студентів, популяризація сучасних методів, технологій та методик навчання і викладання у вищій школі.
  13. Організація взаємодії з іншими освітніми закладами і науковими установами, проведення спільних засідань, семінарів, круглих столів, підготовка та видання наукової та навчально-методичної літератури.

Національне партнерство

Кафедра співпрацює із провідними науковими установами й університетами України:

  • Інститут проблем виховання НАПН України
  • Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України
  • Інститут педагогічної освіти та освіти дорослих НАПН України
  • Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
  • Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
  • ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
  • Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
  • Київський університет імені Бориса Грінченка
  • Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
  • Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського
  • Рівненський державний гуманітарний університет
  • Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
  • Харківська гуманітарно-педагогічна академія та ін.
  • Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
  • Національна парламентська бібліотека України
  • Державна науково-педагогічна бібліотека імені В. О. Сухомлинського
  • Видавництва: «Академвидав», «Освіта», «Педагогічна преса» та ін.

Зарубіжне партнерство

Кафедра співпрацює із провідними науковими установами й університетами близького і далекого зарубіжжя:

  • Білоруським державним педагогічним університетом імені Максима Танка;
  • Казахським національним педагогічним університетом імені Абая;
  • Університетом едукології Литви;
  • Коледжем Південно-Східної Норвегії (The University College of Southeast Norway (USN) та ін.

Навчально-методична діяльність кафедри