IMG 599af92bf3e3a891d260889f4adfde79 VВесняний день 10 березня 2020 року відзначився проведенням на кафедрі педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячоїIMG 037077bf8e7efc7fde4d052dee03b7a3 V творчості Весняного квесту, приуроченого до свята жінок і весни – 8 Березня.

Магістранти спеціальності дошкільної освіти проявили кмітливість і творчість, залучивши до захоплюючих уявних подорожей країнами світу викладачів та адміністрацію факультету педагогіки і психології. Метою кожної із 3-х команд було виконати цікаві завдання квесту, «подорожуючи» країнами, в яких святкується День 8 Березня.

Активними учасниками Весняного квесту стали: заступник декана з виховної роботи Тітяєв Володимир Миколайович, завідувач кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості Цвєткова Ганна Георгіївна, викладачі кафедри та магістри 1 курсу. Чого їм тільки не прийшлося робити – танцювати, відгадувати загадки, робити орігамі, малювати тощо. Веселі випробування та позитивні емоції об’єднали учасників, які наприкінці заходу із стрічок, які отримували за правильно виконані завдання, сплели міцну косу дружби.

Натхненником та автором квесту була магістрантка Кесорецьких Тетяна. Родзинкою ж свята стала пісня про кохання, виконана китайською мовою іноземним студентом Баєм Цзішеном у дарунок всім жінкам спеціальності дошкільної освіти.

Ось такі неординарні й завзяті студенти-дошкільники! Дякуємо ВАМ за теплі й добрі заходи, оптимізм та партнерські стосунки!

IMG 43cd1fbef142dff08f7293c0f05f6246 VIMG 4630088c8fad0e7b8134e605f1755618 VIMG 18e82d2160e9978ab6f3ce352061ec1f VIMG 0b48c545c1c7308dcd4a6b36313a2656 V

Цікаве зібрання, плідне спілкування, нові рішення…

7 IMG 446528 лютого 2020 р. науково-педагогічні працівники кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості факультету педагогіки та психології НПУ імені М.П. Драгоманова (к.п.н., доц. Шулигіна Р.А., к.п.н., доц. Довбня С.О., асист. Отченко Г.В. ) взяли участь у засіданні круглого столу «Результати наукових досліджень – у практику викладання в закладах вищої освіти», який було організовано за ініціативою голови Всеукраїнської громадської організації «Асоціація працівників дошкільної освіти» Ніною Омеляненко на базі ЗДО №270 Дарницького району м. Києва. Під час роботи круглого столу було порушено низку актуальних для вищої і дошкільної освіти питань, зокрема необхідність змін в системі підготовки фахівців та їх готовності практично забезпечувати орієнтацію на розвиток і саморозвиток індивідуальності дитини; висвітлення у періодичних фахових виданнях питань обміну досвідом, постійної самоосвіти, бажання знаходити й використовувати у роботі нові більш досконаліші педагогічні технології тощо. В обговоренні взяли участь доктор педагогічних наук Гавриш Н.В., доктор психологічних наук Піроженко Т.О., кандидат педагогічних наук Рейпольська О.Д. та інші науковці, викладачі вищої школи, практичні працівники галузі дошкільної освіти. На заході були яскраво презентовані програми: «Впевнений старт» для дітей середнього і старшого дошкільного віку та «Дошкільнятам – освіту сталого розвитку» для дітей 3-6 років життя; періодичні видання: «Практичний психолог: Дитячий садок», «Вихователь-методист дошкільного закладу». Насичена програма круглого столу завершилась підсумками, в яких висвітлено перспективи подальшої тісної взаємодії фахівців дошкільної та вищої освіти. Щиро вдячні за плідну співпрацю, цікаве спілкування і комфортну затишну атмосферу.

1 IMG 4462

 

Любіть красу своєї мови,

Звучання слів і запах слів

 

IMG 20200221 142122 minУсім відомо, що найбільше і найдорожче добро кожного народу – це його мова. Вона існує не сама по собі, а в людському суспільстві, у свідомості членів суспільства, реалізується в процесах мовлення (усного чи писемного). Тому доля мови певною мірою залежить від кожного з мовців.

З матеріального погляду в мові, що реалізується в мовленні, немає нічого, крім звуків, які комбінуються у слова, словосполучення, речення. За цими комбінаціями приховується величезний світ значень – насамперед лексичних, а також граматичних і стилістичних. Саме у значеннях одиниць мови відображені знання про навколишній світ, його структуру, ставлення до нього людей.

«Мова народу – це його дух, і дух народу – це його мова» - такими словами розпочалось 21 лютого заняття з дисципліни «Соціальні комунікації» для студентів ІV курсу заочної форми навчання (викладач – кандидат психологічних наук Дроздова Д.С.) до Міжнародного дня рідної мови. Розмірковували, згадували відомі прислів’я «солов’їною» про дитинство, народні твори, казки, ігри, іграшки, вірші які до сьогодні є  культурним підґрунтям розвитку дитячих садочків та інструментов вихователя в процесі формування дитячої душі.  У мові акумулюється духовна енергія народу; вона є головною ознакою і символом нації.

Через мову ми пізнаємо світ. Наївно вважати, що кожен з нас сприймає світ безпосередньо «таким, як він є». Насправді наше сприйняття світу відбувається крізь призму нашої мови «мовну картину світу». Підкреслимо, що в кожного народу мовна картина світу своя, неповторна.

IMG 20200218 183215 minНайвище завдання будь-якої творчості – знайти незвичайне в звичайному і звичайне у фантастичному!

В роботі з дошкільнятами вихователь надихає їх на розкриття здібностей, талантів, креативності, індивідуальних особливостей та неповторності у кожному прояві активності.

Студенти IV-ЗДМС групи заочної форми навчання, сповнені бажання творити та професійно зростати, на семінарські заняття з дисципліни «Арт-терапія в роботі з дітьми» (викладач – кандидат психологічних наук Дроздова Д.С.) підготували творчі кейси.

Кожна підгрупа продемонструвала один з видів арт-терапії у прямій взаємодії зі своїми одногрупниками. Всі присутні танцювали, співали та малювали за мотивами прослуханої музики, релаксували за допомогою манкотерапії, створювали казки про свої мрії, досягнення та плани на майбутнє, вправлялися у техніці оригамі, ігротерапії та мали можливість доторкнутись до мистецтва валяння з вовни.

Що може бути краще ніж поєднання теорії, практики та мотивованих студентів-вихователів, які заряджають своєю творчість дітлахів!

IMG 20200218 193433 min

Дочірні категорії

Кафедра педагогіки і психології дошкільної освіти 

НПУ імені М. П. Драгоманова: історія, реалії, перспективи

 

 

Поглиблене вивчення відповідних архівних документів та результатів ретроспективного аналізу історико-педагогічних матеріалів засвідчують те, що кафедра зародилась понад століття тому і пройшла багато етапів перетворення від минулого до сьогодення.

1907–1919 р.р. – Створення та існування Фребелівського інституту дошкільної підготовки, в якому працювали видатні постаті педагогічної освіти – В. В. Зеньковський, Н. Д. Лубенець, С. Ф. Русова, І. О. Сікорський та ін.

1920 р. – Інститут увійшов до складу Київського інституту народної освіти, вже як факультет дошкільного виховання.

1930-ті роки – Факультет дошкільного виховання переведено до Харківського педагогічного інституту.

1954 р. – Факультет поновили в складі Київського державного педагогічного інституту імені О. М. Горького, спадкоємцем якого сьогодні є Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Існуючу в складі факультету дошкільного виховання кафедру початкової і дошкільної освіти, в ті роки очолював проф. Г. З. Івашин.

1960 р. – створена кафедра дошкільної педагогіки, керівником якої стала доц. О. М. Лещенко. До її складу в різні роки увійшли викладачі: З. Н. Борисова, О. К. Грибанова, Т. І. Дмитренко, М. Ф. Дубовик, Є. Ф. Лукіна, О. П. Ткаченко та перші її випускники – С. Ф. Бєлова, Л. В. Герасимова, Н. І. Зеленко, Н. І. Мітічева Л. Я. Скиданова та інші.

1965 – 1975 р.р. кафедру очолювала доц. О. К. Грибанова. У цей період свій науковий рівень більшість викладачів кафедри – В. І. Коник, Н. П. Орланова, О. П. Янківська, Н. Ф. Яришева, підвищували навчанням в аспірантурі, по закінченню якої успішно захищали дисертації.

1975 – 1991 рр. – кафедрою дошкільної педагогіки керувала З. Н. Борисова. Її склад поповнили талановиті педагоги – Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, Н. М. Кот, І. О. Луценко, М. А. Машовець, Г. В. Сухорукова, а згодом доценти Л. В. Артемова, Е. С. Вільчковський, І. С. Дьоміна та інші.

Галузь дошкільної освіти також збагатилась відомими випускниками кафедри, педагогами і психологами (К. О. Євстаф’єва, В. Г. Захарченко, В. У. Кузьменко, Т. Ф. Кунько, С. О. Ладивір, Л. І. Уманець, Л. Ю. Якименко та ін.). Завдяки їхнім науковим доробкам, впродовж тривалого часу кафедра займала провідні позиції у галузі серед  закладів вищої освіти України.

Досвід науково-педагогічних працівників кафедри дошкільної педагогіки склав підґрунтя для розвитку інновацій у дошкільній і вищій освіті, підготовки навчально-методичного забезпечення, вивчення вітчизняного і зарубіжного педагогічного досвіду тощо.

1991 – 2003 р.р. – кафедру очолювала проф. Л. В. Артемова – відомий вчений у галузі теорії та історії педагогіки, дошкільного виховання, теорії та методики професійної освіти дорослих.

2003 – 2008 р.р. – керувала діяльністю кафедри дошкільної педагогіки Інституту педагогіки і психології НПУ імені М.П. Драгоманова доц. М. А. Машовець, професійні інтереси якої пов’язані з педагогікою та психологією дошкільного дитинства та професійною підготовкою майбутнього дошкільного педагога. З 2008 року кафедра дошкільної педагогіки  отримала назву кафедра теорії та історії дошкільної педагогіки. 

2012 – 2015 р.р. – завідувала кафедрою теорії та історії дошкільної педагогіки доц. Н. М. Кот, яка за вагомий внесок у розвиток галузі дошкільної освіти була відзначена нагородою – знаком «Софія Русова».

За ці роки до лав кафедри приєднались досвідчені науковці: кандидат педагогічних наук, доцент Р. А. Шулигіна, кандидати психологічних наук, доценти В. М. Гальченко, С. Т. Репетій та інші.

У зв'язку з реорганізацією навчальних підрозділів НПУ імені М. П. Драгоманова в 2016 році, кафедра набула назву педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості й увійшла до складу факультету педагогіки і психології університету.

Завідувачем кафедри було призначено доктора педагогічних наук, професора Г. Г. Цвєткову, яка сьогодні спрямовує діяльність науково-педагогічного складу на вдосконалення, гармонізацію професійної підготовки майбутніх вихователів відповідно до потреб сьогодення на ґрунті постнекласичної методології шляхом створення креативно-розвивального освітнього простору в закладі вищої освіти.

Науково-педагогічний склад кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості сформований із фахівців, які мають високий науковий і практичний досвід роботи. У складі кафедри працює 11 осіб, з них: 1 доктор педагогічних наук, 8 кандидатів наук, 2 асистенти 1 лаборант.

Кафедра, керуючись новими європейськими стратегіями розвитку освіти в Україні, здійснює підготовку фахівців за освітньо-професійною програмою 012 «Дошкільна освіта», освітніми рівнями: перший (бакалаврський), другий (магістерський). Форми навчання: денна, заочна.

Стратегія розвитку кафедри

Основний стратегічний напрям – підвищення науково-педагогічної компетентності працівників до рівня, що дозволить кафедрі претендувати на роль одного з провідних осередків науково-педагогічної діяльності в галузі дошкільної освіти у межах освітнього простору України.

Принципи реалізації стратегії

Розвиток кафедри базуватиметься на принципах, що зможуть забезпечити реалізацію зазначеної стратегії:

  • компетентності усіх членів кафедри, що діятимуть на засадах колегіальності, відкритості, демократичності та єдності;
  • поєднання розвитку колективу та самовдосконалення кожного викладача як творчої особистості;
  • креативності у формування методів та форм реалізації стратегії розвитку кафедри;
  • інноваційності в підвищенні теоретичної та методичної культури працівників кафедри, основними рисами якої є взаємодія викладачів і студентів, соціокультурний діалог та захист суб’єктів професійної та освітньо-наукової діяльності.

Основні напрями діяльності (завдання)

для реалізації стратегії розвитку кафедри

  1. Приведення показників професійної діяльності та рівня кваліфікації кожного викладача кафедри в повну відповідність до чинних ліцензійних вимог освітньої діяльності.
  2. Створення системи фахового спрямованого підвищення кваліфікації викладачів кафедри.
  3. Запровадження відкритого, прозорого, поточного планування діяльності кафедри (навчальної, наукової, методичної та організаційної роботи).
  4. Формування механізмів та традиції самовдосконалення кожного викладача кафедри та умов реалізації його професійних компетентностей.
  5. Створення умов для започаткування кафедрою наукової школи.
  6. Використання Е-технологій в освітній діяльності, формування дистанційних курсів, відеолекцій, інтерактивних електронних навчальних видань тощо.
  7. Підтримання конкурентного статусу кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості в підготовці компетентних і конкурентоспроможних фахівців у галузі дошкільної освіти на національному ринку освітніх послуг та позиціонування НПУ імені М.П. Драгоманова і факультету педагогіки і психології як флагманів педагогічної думки.
  8. Підготовка наукових публікацій викладачами кафедри у зарубіжних наукових виданнях, що включені до різних наукометричних баз даних та мають індекси цитування.
  9. Розвиток ефективної взаємодії з українськими та зарубіжними партнерами з метою забезпечення академічної мобільності професорсько-викладацького складу кафедри та реалізації спільних проектів, грантових програм.
  10. Організація профорієнтаційної роботи з метою популяризації навчання за спеціальністю 012 «Дошкільна освіта», за різними освітньо-професійними програмами, рівнями на принципово нових засадах.
  11. Впровадження системи компетентнісного наставництва як одного з нових принципів підготовки професійного кадрового складу кафедри.
  12. Презентація на сайті кафедри освітніх досягнень викладачів та студентів, популяризація сучасних методів, технологій та методик навчання і викладання у вищій школі.
  13. Організація взаємодії з іншими освітніми закладами і науковими установами, проведення спільних засідань, семінарів, круглих столів, підготовка та видання наукової та навчально-методичної літератури.

Національне партнерство

Кафедра співпрацює із провідними науковими установами й університетами України:

  • Інститут проблем виховання НАПН України
  • Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України
  • Інститут педагогічної освіти та освіти дорослих НАПН України
  • Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
  • Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
  • ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
  • Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
  • Київський університет імені Бориса Грінченка
  • Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
  • Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського
  • Рівненський державний гуманітарний університет
  • Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
  • Харківська гуманітарно-педагогічна академія та ін.
  • Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
  • Національна парламентська бібліотека України
  • Державна науково-педагогічна бібліотека імені В. О. Сухомлинського
  • Видавництва: «Академвидав», «Освіта», «Педагогічна преса» та ін.

Зарубіжне партнерство

Кафедра співпрацює із провідними науковими установами й університетами близького і далекого зарубіжжя:

  • Білоруським державним педагогічним університетом імені Максима Танка;
  • Казахським національним педагогічним університетом імені Абая;
  • Університетом едукології Литви;
  • Коледжем Південно-Східної Норвегії (The University College of Southeast Norway (USN) та ін.

Навчально-методична діяльність кафедри