- Деталі
- Перегляди: 262
Ви маєте можливість познайомитися з сучасними іграшками, які з тих чи інших причин, не можуть бути рекомендовані для дітей дошкільного віку. Це зумовлено загальним зовнішнім виглядом іграшки; якістю матеріалу, з якого вона виготовлена; її функціональними особливостями чи запропонованим способом взаємодії з оточуючими; невідповідністю віку та потребам дітей дошкільного віку або ж взагалі не є іграшкою, проте активно використовуються дошкільниками в ігровій діяльності. Переглядаючи фото іграшок, проаналізуйте кожну з них за допомогою відповідей на репліки: «Вгадай, хто я?», «Я можу ...», «Пограй зі мною у … ».
Деякі з цих іграшок і досі є предметом наукових дискусій педагогів та психологів. Запрошуємо і вас долучитися до цього процесу. Наші експонати не мають підписів і назв, лише номери. Ви можете запропонувати свою кожному з них у коментарях до фото на сторінці музею у мережі Фейсбук, залишити відгук про іграшку, яка Вас найбільше вразила, або просто «лайкнути» її фото. Спираючись на це ми зможемо сформувати свій щорічний рейтинг антиіграшок нашого он лайн музею.
У зв’язку з динамічністю наявного на ринку іграшкового асортименту експозиція постійно оновлюється та розширюється. Якщо Ви маєте цікавий екземпляр – надсилайте його фото та супровідну інформацію на електронну пошту Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. . Дякуємо за співпрацю.
З повагою, керівник он лайн «Музею забороненої іграшки»
ст.викладач кафедри дошкільної освіти Поліщук К.М.
Коротка довідка
Іграшка - це річ призначена для гри дітей та одночасно носій соціокультурних цінностей суспільства в якому вона створена; засіб пізнання дитиною дошкільного віку оточуючого світу та формування свого ставлення до нього.
Соціокультурні характеристики іграшки, як засобу трансляції культурних цінностей, охоплюють її соціальний етичний та естетичний аспекти.
Соціальний аспект іграшки відображає її зв'язок з оточуючим соціальним середовищем. Іграшка сприяє утвердженню в свідомості дитини певних соціально-побутових уявлень, знайомить з сімейним та суспільним устроєм. Взаємодія з іграшками дає можливість дітям засвоїти різні моделі поведінки, що впливає на їх соціалізацію, у процесі входження в дане конкретне суспільство.
Етичний аспект тісно пов'язаний з виховною функцією іграшки, оскільки вона здатна викликати досить сильні як позитивні так і негативні емоції та спонукає до певної дії. На думку науковців, справжня іграшка повинна викликати гуманні почуття та стимулювати просоціальні дії, підтримувати формування бережливого ставлення до всього живого. Недопустимим є присутність якостей, що стимулюють асоціальні дії та почуття: насильство, жорстокість, агресію.
Естетичний або художній аспект іграшки сприяє формуванню розуміння еталонів красивого та потворного, впливає на формування естетичного смаку дитини, демонструє зв'язок з культурними традиціями народу країни-виробника (Поліщук, К. М. "Сучасна іграшка дітей дошкільного віку: соціокультурні характеристики." Гуманізація навчально-виховного процесу: збірник наукових праць. LІХ (2012): 176-184).
Іграшки, як предмети створені дорослими для дітей, зажди відображають їх світоглядні уявлення та перш за все фіксують зміни соціокультурного контексту. В умовах сьогодення іграшка як атрибут дитинства має низку нових, традиційно не властивих їй характеристик.
Особливості українського ринку сучасних іграшок :
- одночасна перенасиченість асортименту та швидка зміна його наповнення, що зумовлює розгубленість батьків при виборі іграшок та динамічність дитячих інтересів;
- поява принципово нових різновидів товару, які не входять до психологічних і педагогічних класифікацій дитячих іграшок та мають бути предметом окремого дослідження з метою вивчення можливостей їх впливу на особистість дитини.
- зміна ставлення батьків до якості іграшок: сучасні батьки стали більш вимогливі, щодо якості та функціональності іграшок;
- частина представлених іграшок - це окремі гаджети пов’язані з додатками, які потребують синхронізації з іншими пристроями та допомоги дорослих у їх використанні;
- преважна більшість образних іграшок має анімаційний контент, який обумовлює специфіку ігор з ними: мультфільм, відеоролик, журнал про кожного з героїв де зібрана його історія, опис друзів та ворогів, здібностей та екіпіровки та ін..
- досить значна частина іграшок інтерактивні або ж радокеровані та передбачають конкретний, досить обмежений спосіб взаємодії з ними;
- як і в більшості країн в нашій державі існують протиріччя між популярністю іграшки серед споживачів та її психолого-педагогічною цінністю. Остання є предметом окремої експертизи та обов’язковою лише для вітчизняних виробників (https://www.journal-discourse.com/uk/kataloh-statei/2019-rik/2019-r-135/suchasna-ihrashka-aktualnist-tendentsii-perspektyvy-vplyvu-na-dytynu )
Обираючи іграшки для дітей дошкільного віку
варто враховувати такі групи їх характеристик:
- технічні (якість виготовлення, міцність, безпечність для здоров’я, вказана вікова адресність, назва підприємства-виробника і його реквізити, інформація про догляд за іграшкою та можливі способи санітарно-гігієнічної обробки, попередження про небезпеку, пов'язану з експлуатацією іграшки);
- психолого-педагогічні (відповідність інтересам дитини, спонукання до активності, наявність зрозумілих для дитини орієнтирів для самостійної діяльності, спрямованість на спільну з іншим дітьми гру);
- соціокультурні (іграшка розглядається з точки зору її об’єктивних властивостей, які мають важливе значення для виховання) (Поліщук, Катерина. "Актуальні проблеми ігрової діяльності дітей дошкільного віку." Педагогіка. Гуманітарний вісник 22 (2011): 163-166. )
- Деталі
- Перегляди: 269
- Деталі
- Перегляди: 232
- Деталі
- Перегляди: 275
- Деталі
- Перегляди: 317
Дочірні категорії
Історія кафедри
Кафедра педагогіки і психології дошкільної освіти
НПУ імені М. П. Драгоманова: історія, реалії, перспективи
Поглиблене вивчення відповідних архівних документів та результатів ретроспективного аналізу історико-педагогічних матеріалів засвідчують те, що кафедра зародилась понад століття тому і пройшла багато етапів перетворення від минулого до сьогодення.
1907–1919 р.р. – Створення та існування Фребелівського інституту дошкільної підготовки, в якому працювали видатні постаті педагогічної освіти – В. В. Зеньковський, Н. Д. Лубенець, С. Ф. Русова, І. О. Сікорський та ін.
1920 р. – Інститут увійшов до складу Київського інституту народної освіти, вже як факультет дошкільного виховання.
1930-ті роки – Факультет дошкільного виховання переведено до Харківського педагогічного інституту.
1954 р. – Факультет поновили в складі Київського державного педагогічного інституту імені О. М. Горького, спадкоємцем якого сьогодні є Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Існуючу в складі факультету дошкільного виховання кафедру початкової і дошкільної освіти, в ті роки очолював проф. Г. З. Івашин.
1960 р. – створена кафедра дошкільної педагогіки, керівником якої стала доц. О. М. Лещенко. До її складу в різні роки увійшли викладачі: З. Н. Борисова, О. К. Грибанова, Т. І. Дмитренко, М. Ф. Дубовик, Є. Ф. Лукіна, О. П. Ткаченко та перші її випускники – С. Ф. Бєлова, Л. В. Герасимова, Н. І. Зеленко, Н. І. Мітічева Л. Я. Скиданова та інші.
1965 – 1975 р.р. кафедру очолювала доц. О. К. Грибанова. У цей період свій науковий рівень більшість викладачів кафедри – В. І. Коник, Н. П. Орланова, О. П. Янківська, Н. Ф. Яришева, підвищували навчанням в аспірантурі, по закінченню якої успішно захищали дисертації.
1975 – 1991 рр. – кафедрою дошкільної педагогіки керувала З. Н. Борисова. Її склад поповнили талановиті педагоги – Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, Н. М. Кот, І. О. Луценко, М. А. Машовець, Г. В. Сухорукова, а згодом доценти Л. В. Артемова, Е. С. Вільчковський, І. С. Дьоміна та інші.
Галузь дошкільної освіти також збагатилась відомими випускниками кафедри, педагогами і психологами (К. О. Євстаф’єва, В. Г. Захарченко, В. У. Кузьменко, Т. Ф. Кунько, С. О. Ладивір, Л. І. Уманець, Л. Ю. Якименко та ін.). Завдяки їхнім науковим доробкам, впродовж тривалого часу кафедра займала провідні позиції у галузі серед закладів вищої освіти України.
Досвід науково-педагогічних працівників кафедри дошкільної педагогіки склав підґрунтя для розвитку інновацій у дошкільній і вищій освіті, підготовки навчально-методичного забезпечення, вивчення вітчизняного і зарубіжного педагогічного досвіду тощо.
1991 – 2003 р.р. – кафедру очолювала проф. Л. В. Артемова – відомий вчений у галузі теорії та історії педагогіки, дошкільного виховання, теорії та методики професійної освіти дорослих.
2003 – 2008 р.р. – керувала діяльністю кафедри дошкільної педагогіки Інституту педагогіки і психології НПУ імені М.П. Драгоманова доц. М. А. Машовець, професійні інтереси якої пов’язані з педагогікою та психологією дошкільного дитинства та професійною підготовкою майбутнього дошкільного педагога. З 2008 року кафедра дошкільної педагогіки отримала назву кафедра теорії та історії дошкільної педагогіки.
2012 – 2015 р.р. – завідувала кафедрою теорії та історії дошкільної педагогіки доц. Н. М. Кот, яка за вагомий внесок у розвиток галузі дошкільної освіти була відзначена нагородою – знаком «Софія Русова».
За ці роки до лав кафедри приєднались досвідчені науковці: кандидат педагогічних наук, доцент Р. А. Шулигіна, кандидати психологічних наук, доценти В. М. Гальченко, С. Т. Репетій та інші.
У зв'язку з реорганізацією навчальних підрозділів НПУ імені М. П. Драгоманова в 2016 році, кафедра набула назву педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості й увійшла до складу факультету педагогіки і психології університету.
Завідувачем кафедри було призначено доктора педагогічних наук, професора Г. Г. Цвєткову, яка сьогодні спрямовує діяльність науково-педагогічного складу на вдосконалення, гармонізацію професійної підготовки майбутніх вихователів відповідно до потреб сьогодення на ґрунті постнекласичної методології шляхом створення креативно-розвивального освітнього простору в закладі вищої освіти.
Науково-педагогічний склад кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості сформований із фахівців, які мають високий науковий і практичний досвід роботи. У складі кафедри працює 11 осіб, з них: 1 доктор педагогічних наук, 8 кандидатів наук, 2 асистенти 1 лаборант.
Кафедра, керуючись новими європейськими стратегіями розвитку освіти в Україні, здійснює підготовку фахівців за освітньо-професійною програмою 012 «Дошкільна освіта», освітніми рівнями: перший (бакалаврський), другий (магістерський). Форми навчання: денна, заочна.
Стратегія розвитку кафедри
Основний стратегічний напрям – підвищення науково-педагогічної компетентності працівників до рівня, що дозволить кафедрі претендувати на роль одного з провідних осередків науково-педагогічної діяльності в галузі дошкільної освіти у межах освітнього простору України.
Принципи реалізації стратегії
Розвиток кафедри базуватиметься на принципах, що зможуть забезпечити реалізацію зазначеної стратегії:
- компетентності усіх членів кафедри, що діятимуть на засадах колегіальності, відкритості, демократичності та єдності;
- поєднання розвитку колективу та самовдосконалення кожного викладача як творчої особистості;
- креативності у формування методів та форм реалізації стратегії розвитку кафедри;
- інноваційності в підвищенні теоретичної та методичної культури працівників кафедри, основними рисами якої є взаємодія викладачів і студентів, соціокультурний діалог та захист суб’єктів професійної та освітньо-наукової діяльності.
Основні напрями діяльності (завдання)
для реалізації стратегії розвитку кафедри
- Приведення показників професійної діяльності та рівня кваліфікації кожного викладача кафедри в повну відповідність до чинних ліцензійних вимог освітньої діяльності.
- Створення системи фахового спрямованого підвищення кваліфікації викладачів кафедри.
- Запровадження відкритого, прозорого, поточного планування діяльності кафедри (навчальної, наукової, методичної та організаційної роботи).
- Формування механізмів та традиції самовдосконалення кожного викладача кафедри та умов реалізації його професійних компетентностей.
- Створення умов для започаткування кафедрою наукової школи.
- Використання Е-технологій в освітній діяльності, формування дистанційних курсів, відеолекцій, інтерактивних електронних навчальних видань тощо.
- Підтримання конкурентного статусу кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості в підготовці компетентних і конкурентоспроможних фахівців у галузі дошкільної освіти на національному ринку освітніх послуг та позиціонування НПУ імені М.П. Драгоманова і факультету педагогіки і психології як флагманів педагогічної думки.
- Підготовка наукових публікацій викладачами кафедри у зарубіжних наукових виданнях, що включені до різних наукометричних баз даних та мають індекси цитування.
- Розвиток ефективної взаємодії з українськими та зарубіжними партнерами з метою забезпечення академічної мобільності професорсько-викладацького складу кафедри та реалізації спільних проектів, грантових програм.
- Організація профорієнтаційної роботи з метою популяризації навчання за спеціальністю 012 «Дошкільна освіта», за різними освітньо-професійними програмами, рівнями на принципово нових засадах.
- Впровадження системи компетентнісного наставництва як одного з нових принципів підготовки професійного кадрового складу кафедри.
- Презентація на сайті кафедри освітніх досягнень викладачів та студентів, популяризація сучасних методів, технологій та методик навчання і викладання у вищій школі.
- Організація взаємодії з іншими освітніми закладами і науковими установами, проведення спільних засідань, семінарів, круглих столів, підготовка та видання наукової та навчально-методичної літератури.
Національне партнерство
Кафедра співпрацює із провідними науковими установами й університетами України:
- Інститут проблем виховання НАПН України
- Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України
- Інститут педагогічної освіти та освіти дорослих НАПН України
- Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
- Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
- ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
- Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
- Київський університет імені Бориса Грінченка
- Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
- Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського
- Рівненський державний гуманітарний університет
- Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
- Харківська гуманітарно-педагогічна академія та ін.
- Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
- Національна парламентська бібліотека України
- Державна науково-педагогічна бібліотека імені В. О. Сухомлинського
- Видавництва: «Академвидав», «Освіта», «Педагогічна преса» та ін.
Зарубіжне партнерство
Кафедра співпрацює із провідними науковими установами й університетами близького і далекого зарубіжжя:
- Білоруським державним педагогічним університетом імені Максима Танка;
- Казахським національним педагогічним університетом імені Абая;
- Університетом едукології Литви;
- Коледжем Південно-Східної Норвегії (The University College of Southeast Norway (USN) та ін.
Навчально-методична діяльність кафедри
Навчально-методична діяльність кафедри