Успішним продовженням ознаменувався другий день Міжнародного online-марафону «Дошкільна освіта в епоху постмодернізму: європейський досвід, інноваційні практики» 28 вересня 2022 року, який був присвячений темі «Психолого-педагогічні практики подолання та корекції тривожних станів під час військових дій».
Тепло привіталася з усіма організатор, модератор, завідувачка кафедри педагогіки та психології дошкільної освіти, доктор педагогічних наук, професор Ганна Цвєткова, яка акцентувала увагу слухачів на програмі заходу, зокрема, на проблемі психолого-педагогічної допомоги дітям, які потерпають від психологічних травм, а також на необхідності ресурсування всіх учасників освітнього процесу.
З вітальним словом до учасників марафону звернулася завідувачка кафедри дошкільної педагогіки і психології та спеціальної освіти імені проф. Т.І. Поніманської, професор, доктор педагогічних наук Рівненського державного гуманітарного університету Ілона Дичківська, яка подякувала голові робочої групи, професору Ганні Цвєтковій та доценту Вікторії Гальченко за організацію заходу такого високого рівня та можливість стати учасником важливого міжкультурного діалогу. Ілона Миколаївна у своєму виступі підкреслила, що ми маємо зберегти свою цілісність, зберегти себе та наших дітей від психотравматичного впливу війни, тому обговорення проблем подолання та корекції тривожних станів під час військових дій, фрустраційної толерантності, стресостійкості є надзвичайно актуальним сьогодні.
Завідувач лабораторії психології дошкільника Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України, член-кореспондент НАПН України, доктор психологічних наук, професор Тамара Піроженко у доповіді «Потенціал зростання дитини в умовах невизначеної освітньої ситуації» проілюструвала стратегічні зміни в українській системі в час глобальних викликів, висвітлила поняття компетентності як освітнього результату, презентувала пріоритетні види діяльності на етапі дитинства, представила ГРУ як інструмент підтримки благополуччя дитини. Більш детально з презентацією Тамари Олександрівни можна ознайомитися за посиланням: https://docs.google.com/presentation(↓)
Завідувач кафедри практичної психології ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет», доктор педагогічних наук, професор Елліна Панасенко у своєму виступі на тему: «Психологічний супровід особистості у депресивних станах: теоретичні концепти та модерні практики» пояснила значення поняття «депресія», фактори і причини її виникнення, симптоми та наслідки депресії. Наприкінці доповіді Елліна Анатоліївна означила методичні вказівки до супроводу клієнтів, які мають прояви депресії.
До осягнення поняття фрустраційної толерантності всі присутні вдавалися на тренінгу мужності та стійкості «Фрустраційна толерантність як основа професійної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти», який провела кандидат психологічних наук, доцент кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти Педагогічного факультету Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Вікторія Гальченко. Професійна психологиня познайомила слухачів із фрустрацією, яка є наслідком травматичного стресу, спричиненого війною; агресією як наслідком фрустрації; можливостям використання позитивної енергії агресії для руху та вираження себе; вміння використовувати стрес як рушійну силу в досягненні «акме». У чаті учасників активізували вправи: «Моє ім’я – моя фортеця», «Казковий калейдоскоп». А модифікована спікером техніка «Картина на скляному тлі» сприяла релаксу та спокою усіх присутніх.
У виступі «Формування мовлення у дитини дошкільного віку в умовах війни: психологічний аспект» кандидата психологічних наук, доцента кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти Педагогічного факультету Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Ірини Товкач були презентовані методи та прийоми формування українського мовлення у дітей дошкільного віку такі, як: мовленнєве спілкування дитини з дорослим; прийом спонтанного пристосування; вміння здійснювати просторовий контакт; вдало дібрані словосполучення, адресовані до дитини; стисло й правдиво відповідати саме на питання, яке ставить дитина; спостереження за поведінкою дитини, і керування засобом влучно сказаного слова, прикладів етичного змісту з творів дитячої літератури.
Підводячи підсумки другого, успішно проведеного дня Марафону, професор Ганна Цвєткова влучно підкреслила: «Ми (когорта професіоналів в галузі дошкільної освіти) – попереду! Ми ведемо педагогічну дошкільну науку вперед! Ми не зупиняємося навіть у ці важкі часи – і це наш вклад в Перемогу!»