141926284 3161986723903683 7684095376790333485 n20 січня 2021 року на факультеті педагогіки і психології НПУ імені М.П. Драгоманова відбулася онлайн-зустріч із педагогічними коледжами України. Захід був організований та проведений за ініціативою декана факультету педагогіки і психології професора Тараса Олефіренка, а також підтриманий викладачами кафедр педагогіки і 142439187 3161986830570339 595279006866934288 nпсихології дошкільної освіти та педагогіки і методики початкового навчання.
До участі в заході були запрошені викладачі та студенти педагогічних коледжів, географія яких виявилася масштабною: Біла Церква, Богуслав, Коростишів, Нікополь, Прилуки, Вінниця, Чернівці, Володимир-Волинський, Мукачево, Коломия, Кропивницький, Лисичанськ, Кременчук, Путивль, Балаклава, Запоріжжя і, навіть, Казахстан – Казахський педагогічний університет імені Абая.
Метою зустрічі було: ознайомити майбутніх абітурієнтів з привілеями навчання в кращому педагогічному виші України, з новими правилами вступної кампанії 2021 року, а також запросити на навчання за спеціальностями «Дошкільна освіта» та «Початкова освіта» факультету педагогіки і психології.
Із вітальним словом до учасників онлайн-зустрічі звернувся декан факультету професор Тарас Олексійович Олефіренко та побажав педагогічній когорті плідної взаємодії, творчого натхнення й успіхів у підготовці майбутніх педагогів. Тарас Олексійович передав вітання від ректора, академіка Віктора Петровича Андрущенка, який, у свою чергу, висловив переконання у необхідності консолідації спільних зусиль закладів вищої освіти різних рівнів акредитації щодо підготовки нової формації висококваліфікованих та конкурентоспроможних фахівців освітньої галузі.
Активними учасниками та спікерами онлайн-зустрічі стали: завідувач кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти професор Ганна Георгіївна Цвєткова, завідувач кафедри педагогіки і методики початкового навчання професор Олена Валеріївна Матвієнко, заступник декана з навчально-методичної роботи доцент Мар’яна Степанівна Севастюк, доцент кафедри педагогіки і методики початкового навчання Людмила Іванівна Телецька, доцент кафедри педагогіки і методики початкового навчання Оксана Григорівна Коханко, доцент кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти Вікторія Миколаївна Гальченко, старший викладач кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти Галина Іванівна Савлук, викладачі кафедр, магістранти й студенти обох спеціальностей (Марія Баула, Вікторія Воронова, Олександра Кислиця, Тетяна Золотаренко), представник студентського парламенту від спеціальності дошкільної освіти Милана Кулинич.
Онлайн-зустріч виявилася знаковою подією, оскільки активізувала студентів педагогічних коледжів усієї України готуватися до вступної кампанії, обравши гідний заклад вищої освіти – Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, реєструватися на ЗНО з 1 лютого 2021 року.
Спілкування у дистанційному форматі виявилося ефективним, партнерським, орієнтованим на продовження діалогу навесні під час Дня відкритих дверей на факультеті педагогіки і психології НПУ імені М.П. Драгоманова. Далі буде!
 
 
 
Дошкільна освіта на основі цінностей стає дедалі актуальною.
18.01.2021 року на базі факультету педагогіки і психології НПУ імені М.П. Драгоманова в online форматі відбувся Всеукраїнський круглий стіл «Інноваційна стратегія Базового компоненту дошкільної освіти (2021) – нова якість вищої освіти».
Мета круглого столу: об’єднання зусиль науковців, стейкхолдерів та практиків України щодо розповсюдження та впровадження оновленого стандарту дошкільної освіти; вдосконалення, гармонізація освітніх програм та професійної підготовки майбутніх вихователів відповідно до потреб сьогодення у педагогічному закладі вищої освіти; зміцнення основ репутаційного капіталу педагогічних університетів, поруч з новою культурою якості та доброчесності.
Зі словами привітання до всіх учасників круглого столу звернулись проректор з наукової роботи НПУ імені М.П. Драгоманова професор Григорій Торбін і декан факультету педагогіки і психології, професор Тарас Олефіренко, які наголосили на важливості такого поважного зібрання для вироблення спільної траєкторії руху освітянами дошкільної і вищої галузей освіти України.
Захід дійсно став стартовим майданчиком для об’єднання спільних зусиль науковців, стейкхолдерів та практиків України щодо впровадження оновленого стандарту дошкільної освіти. Актуальні питання, презентовані розробниками БКДО збагатились прикладами застосування певних практик, педагогічних стратегій і тактик щодо реалізації освітніх напрямів у роботі з дошкільниками та педагогами як фасилітаторами їх розвитку.
Своїми ідеями і напрацюваннями охоче ділились з учасниками заходу Тамара Піроженко, член-кореспондент НАПН України, професор, доктор психологічних наук, завідувач лабораторії психології дошкільника Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Наталія Гавриш, доктор педагогічних наук, головний науковий співробітник Інституту проблем виховання НАПН України, Олена Брежнєва, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дошкільної освіти Маріупольського державного університету, Олена Половіна, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної освіти Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка.
Окремої уваги в ході круглого столу було надано: особливостям впровадження інтегрованого підходу в роботі з дітьми дошкільного віку; вдосконаленню і гармонізації освітніх програм професійної підготовки майбутніх вихователів, їх відповідності запитам часу тощо.
Професор Олена Матвієнко, заступник декана факультету педагогіки і психології з наукової роботи, завідувач кафедри педагогіки і методики початкового навчання акцентувала увагу на виробленні ціннісних орієнтирів у майбутнього фахівця, здатного забезпечити наступність дошкільної і початкової освіти.
На завершення, модератор цього заходу, завідувач кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти, професор Ганна Цвєткова, зазначила, що кожна зустріч із колегами у будь-якому форматі – це насамперед позитивні емоції та можливість надихнутись на реалізацію нових цікавих звершень. Дійсно, відбувся масштабний ІВЕНТ, що «зібрав за круглим столом» однодумців з багатьох регіонів і куточків України, які палають ідеями перетворень та бажають активно ділитися своїм досвідом на шляху до досягнення освітніх цілей.
У роботі круглого столу взяли участь понад 100 учасників із України. Це науковці та практики з 25 міст нашої славетної країни (Київ, Біла Церква, Богуслав, Вінниця, Добропілля, Енергодар, Запоріжжя, Ізмаїл, Краматорськ, Кременчук, Кропивницький, Львів, Луцьк, Малин, Маріуполь, Миргород, Одеса, Сарни, Слов’янськ, Суми, Харків, Черкаси та інші міста обласного й регіонального значення).
За результатами представлених доповідей та загальної дискусії учасники круглого столу пропонують:
• Розвивати спільну наукову і освітню діяльність між профільними ЗВО України, де ведеться підготовка фахівців спеціальностей «Дошкільна освіта» та «Початкова освіта». Сприяти розвитку і впровадженню різних форм кооперації наукових досліджень НАПН України, університетів, закладів дошкільної освіти.
• Розширити взаємодію ЗВО у галузі обміну інноваційними технологіями, методиками навчання та викладання, що дозволить вивести результати наукових досліджень на новий рівень, підвищити якість освітніх послуг (проведення вебінарів, круглих столів, конференцій для гарантів ОП, завідувачів кафедр тощо).
• Посилити зв’язок освіти з науковими дослідженнями, залучати студентів до вирішення наукових проблем, пов’язаних актуальними питаннями дошкільної освіти.
• Орієнтувати наукові, магістерські дослідження на впровадження у проектну практику, а також розвиток і розширення професійних уявлень про педагогічну діяльність.
• Подовжити обмін досвідом і забезпечити можливість ведення дискусій із сучасних проблем дошкільної освіти між вченими, які представляють різні ЗВО України та країн ближнього і далекого зарубіжжя; створити умови для набуття досвіду інноваційної педагогічної діяльності через інтерактивне навчання, залучення до творчої взаємодії студентів з дітьми дошкільного віку, формування індивідуального педагогічного стилю впливу на оточуючу дійсність (тренінги професійної майстерності, конкурс «Професійна майстерність майбутнього вихователя», підготовка та захист курсових і магістерських робіт, участь у студентських науково-практичних конференціях).
• Створити науково-методичне об’єднання закладів вищої освіти України, в яких ведеться підготовка бакалаврів, магістрів зі спеціальності «Дошкільна освіта».
Позитивні емоції, піднесений настрій та щира вдячність від учасників заходу організаторам Всеукраїнського круглого столу надихає на подальші нові зустрічі, які обов’язково відбудуться.
 
 
 

Запрошення

Зустріч відбудеться в о форматі (ZOOM) за посиланням:

ZOOM посилання

Идентификатор конференции: 976 3376 1447

Код доступа: H1TYnv

18.01.2021 Круглий стілШАНОВНІ КОЛЕГИ!
Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, факультет педагогіки та психології, кафедра педагогіки і психології дошкільної освіти запрошує Вас до участі у роботі Всеукраїнського круглого столу «Інноваційна стратегія Базового компоненту дошкільної освіти (2021) – нова якість вищої освіти» 18січня 2020року.
Онлайн-зустріч відбудеться в понеділок 18 січня о 12.00 на платформі Google Meet (перехід за посиланням >>> https://meet.google.com/ygq-xdii-tvi ).

Інформаційний лист

 

Дочірні категорії

Кафедра педагогіки і психології дошкільної освіти 

НПУ імені М. П. Драгоманова: історія, реалії, перспективи

 

 

Поглиблене вивчення відповідних архівних документів та результатів ретроспективного аналізу історико-педагогічних матеріалів засвідчують те, що кафедра зародилась понад століття тому і пройшла багато етапів перетворення від минулого до сьогодення.

1907–1919 р.р. – Створення та існування Фребелівського інституту дошкільної підготовки, в якому працювали видатні постаті педагогічної освіти – В. В. Зеньковський, Н. Д. Лубенець, С. Ф. Русова, І. О. Сікорський та ін.

1920 р. – Інститут увійшов до складу Київського інституту народної освіти, вже як факультет дошкільного виховання.

1930-ті роки – Факультет дошкільного виховання переведено до Харківського педагогічного інституту.

1954 р. – Факультет поновили в складі Київського державного педагогічного інституту імені О. М. Горького, спадкоємцем якого сьогодні є Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Існуючу в складі факультету дошкільного виховання кафедру початкової і дошкільної освіти, в ті роки очолював проф. Г. З. Івашин.

1960 р. – створена кафедра дошкільної педагогіки, керівником якої стала доц. О. М. Лещенко. До її складу в різні роки увійшли викладачі: З. Н. Борисова, О. К. Грибанова, Т. І. Дмитренко, М. Ф. Дубовик, Є. Ф. Лукіна, О. П. Ткаченко та перші її випускники – С. Ф. Бєлова, Л. В. Герасимова, Н. І. Зеленко, Н. І. Мітічева Л. Я. Скиданова та інші.

1965 – 1975 р.р. кафедру очолювала доц. О. К. Грибанова. У цей період свій науковий рівень більшість викладачів кафедри – В. І. Коник, Н. П. Орланова, О. П. Янківська, Н. Ф. Яришева, підвищували навчанням в аспірантурі, по закінченню якої успішно захищали дисертації.

1975 – 1991 рр. – кафедрою дошкільної педагогіки керувала З. Н. Борисова. Її склад поповнили талановиті педагоги – Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, Н. М. Кот, І. О. Луценко, М. А. Машовець, Г. В. Сухорукова, а згодом доценти Л. В. Артемова, Е. С. Вільчковський, І. С. Дьоміна та інші.

Галузь дошкільної освіти також збагатилась відомими випускниками кафедри, педагогами і психологами (К. О. Євстаф’єва, В. Г. Захарченко, В. У. Кузьменко, Т. Ф. Кунько, С. О. Ладивір, Л. І. Уманець, Л. Ю. Якименко та ін.). Завдяки їхнім науковим доробкам, впродовж тривалого часу кафедра займала провідні позиції у галузі серед  закладів вищої освіти України.

Досвід науково-педагогічних працівників кафедри дошкільної педагогіки склав підґрунтя для розвитку інновацій у дошкільній і вищій освіті, підготовки навчально-методичного забезпечення, вивчення вітчизняного і зарубіжного педагогічного досвіду тощо.

1991 – 2003 р.р. – кафедру очолювала проф. Л. В. Артемова – відомий вчений у галузі теорії та історії педагогіки, дошкільного виховання, теорії та методики професійної освіти дорослих.

2003 – 2008 р.р. – керувала діяльністю кафедри дошкільної педагогіки Інституту педагогіки і психології НПУ імені М.П. Драгоманова доц. М. А. Машовець, професійні інтереси якої пов’язані з педагогікою та психологією дошкільного дитинства та професійною підготовкою майбутнього дошкільного педагога. З 2008 року кафедра дошкільної педагогіки  отримала назву кафедра теорії та історії дошкільної педагогіки. 

2012 – 2015 р.р. – завідувала кафедрою теорії та історії дошкільної педагогіки доц. Н. М. Кот, яка за вагомий внесок у розвиток галузі дошкільної освіти була відзначена нагородою – знаком «Софія Русова».

За ці роки до лав кафедри приєднались досвідчені науковці: кандидат педагогічних наук, доцент Р. А. Шулигіна, кандидати психологічних наук, доценти В. М. Гальченко, С. Т. Репетій та інші.

У зв'язку з реорганізацією навчальних підрозділів НПУ імені М. П. Драгоманова в 2016 році, кафедра набула назву педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості й увійшла до складу факультету педагогіки і психології університету.

Завідувачем кафедри було призначено доктора педагогічних наук, професора Г. Г. Цвєткову, яка сьогодні спрямовує діяльність науково-педагогічного складу на вдосконалення, гармонізацію професійної підготовки майбутніх вихователів відповідно до потреб сьогодення на ґрунті постнекласичної методології шляхом створення креативно-розвивального освітнього простору в закладі вищої освіти.

Науково-педагогічний склад кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості сформований із фахівців, які мають високий науковий і практичний досвід роботи. У складі кафедри працює 11 осіб, з них: 1 доктор педагогічних наук, 8 кандидатів наук, 2 асистенти 1 лаборант.

Кафедра, керуючись новими європейськими стратегіями розвитку освіти в Україні, здійснює підготовку фахівців за освітньо-професійною програмою 012 «Дошкільна освіта», освітніми рівнями: перший (бакалаврський), другий (магістерський). Форми навчання: денна, заочна.

Стратегія розвитку кафедри

Основний стратегічний напрям – підвищення науково-педагогічної компетентності працівників до рівня, що дозволить кафедрі претендувати на роль одного з провідних осередків науково-педагогічної діяльності в галузі дошкільної освіти у межах освітнього простору України.

Принципи реалізації стратегії

Розвиток кафедри базуватиметься на принципах, що зможуть забезпечити реалізацію зазначеної стратегії:

  • компетентності усіх членів кафедри, що діятимуть на засадах колегіальності, відкритості, демократичності та єдності;
  • поєднання розвитку колективу та самовдосконалення кожного викладача як творчої особистості;
  • креативності у формування методів та форм реалізації стратегії розвитку кафедри;
  • інноваційності в підвищенні теоретичної та методичної культури працівників кафедри, основними рисами якої є взаємодія викладачів і студентів, соціокультурний діалог та захист суб’єктів професійної та освітньо-наукової діяльності.

Основні напрями діяльності (завдання)

для реалізації стратегії розвитку кафедри

  1. Приведення показників професійної діяльності та рівня кваліфікації кожного викладача кафедри в повну відповідність до чинних ліцензійних вимог освітньої діяльності.
  2. Створення системи фахового спрямованого підвищення кваліфікації викладачів кафедри.
  3. Запровадження відкритого, прозорого, поточного планування діяльності кафедри (навчальної, наукової, методичної та організаційної роботи).
  4. Формування механізмів та традиції самовдосконалення кожного викладача кафедри та умов реалізації його професійних компетентностей.
  5. Створення умов для започаткування кафедрою наукової школи.
  6. Використання Е-технологій в освітній діяльності, формування дистанційних курсів, відеолекцій, інтерактивних електронних навчальних видань тощо.
  7. Підтримання конкурентного статусу кафедри педагогіки і психології дошкільної освіти та дитячої творчості в підготовці компетентних і конкурентоспроможних фахівців у галузі дошкільної освіти на національному ринку освітніх послуг та позиціонування НПУ імені М.П. Драгоманова і факультету педагогіки і психології як флагманів педагогічної думки.
  8. Підготовка наукових публікацій викладачами кафедри у зарубіжних наукових виданнях, що включені до різних наукометричних баз даних та мають індекси цитування.
  9. Розвиток ефективної взаємодії з українськими та зарубіжними партнерами з метою забезпечення академічної мобільності професорсько-викладацького складу кафедри та реалізації спільних проектів, грантових програм.
  10. Організація профорієнтаційної роботи з метою популяризації навчання за спеціальністю 012 «Дошкільна освіта», за різними освітньо-професійними програмами, рівнями на принципово нових засадах.
  11. Впровадження системи компетентнісного наставництва як одного з нових принципів підготовки професійного кадрового складу кафедри.
  12. Презентація на сайті кафедри освітніх досягнень викладачів та студентів, популяризація сучасних методів, технологій та методик навчання і викладання у вищій школі.
  13. Організація взаємодії з іншими освітніми закладами і науковими установами, проведення спільних засідань, семінарів, круглих столів, підготовка та видання наукової та навчально-методичної літератури.

Національне партнерство

Кафедра співпрацює із провідними науковими установами й університетами України:

  • Інститут проблем виховання НАПН України
  • Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України
  • Інститут педагогічної освіти та освіти дорослих НАПН України
  • Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
  • Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
  • ДВНЗ «Донбаський державний педагогічний університет»
  • Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
  • Київський університет імені Бориса Грінченка
  • Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
  • Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського
  • Рівненський державний гуманітарний університет
  • Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
  • Харківська гуманітарно-педагогічна академія та ін.
  • Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського
  • Національна парламентська бібліотека України
  • Державна науково-педагогічна бібліотека імені В. О. Сухомлинського
  • Видавництва: «Академвидав», «Освіта», «Педагогічна преса» та ін.

Зарубіжне партнерство

Кафедра співпрацює із провідними науковими установами й університетами близького і далекого зарубіжжя:

  • Білоруським державним педагогічним університетом імені Максима Танка;
  • Казахським національним педагогічним університетом імені Абая;
  • Університетом едукології Литви;
  • Коледжем Південно-Східної Норвегії (The University College of Southeast Norway (USN) та ін.

Навчально-методична діяльність кафедри