12 лютого 2025 року науково-педагогічними працівниками кафедри дошкільної освіти із стейкхолдерами, випускниками і студентами спеціальності «Дошкільна освіта» було проведено тренінг «Аксіологія педагогічної діяльності: трансформація життєвих цінностей в умовах війни». Тренінг розпочався з лекції Барановської Лілії Володимирівни, доктора педагогічних наук, професора: «Особливості комунікативної професійно-педагогічної діяльності працівників ЗДО в умовах війни», що була смисловою преамбулою до подальшої роботи організаторів тренінгу, які акцентували увагу на толерантності як ціннісній основі цієї діяльності, на формуванні емоційної стійкості педагогів під час війни, розвиткові навичок міжпівкульної взаємодії та критичного мислення.

Лекція Л.В.Барановської 12.02.2025 1

  Метою лекції було привернення уваги слухачів до важливості комунікативної складової в діяльності педагогів і керівників закладів дошкільної освіти, до її впливу на ментальне здоров’я педагогічних працівників, яке під час воєнного стану в країні значно погіршилось. Була приділена увага дефінітивному аналізові ключових понять із зазначеної проблеми: «спілкування», «комунікація», «інтеракція, «перцепція». Наголошено на шкідливості психологічного дискомфорту, який виникає внаслідок непрофесійного передавання інформації і спричиняє когнітивний дисонанс. Наведено ситуації з цим феноменом, слухачі обирали способи його попередження і вирішення. З використанням проблемного підходу було уточнено особливості професійно-педагогічного спілкування, здійснено його порівняння з дружнім і діловим; визначено етико-психологічні принципи досягнення його ефективності.

Лекція Л.В.Барановської 12.02.2025 1

  Лектором було зауважено, що в умовах воєнного стану педагоги і керівники мають надавати психологічну підтримку один одному, дітям, оперативно взаємодіяти з батьками. За цих умов неприйнятними є такі антилідерські стилі спілкування як інформативний та менторський, доречними є натхненний стиль, стиль дружньої прихильності і співпраці. В умовах війни у взаємодії педагогів має бути встановлена комунікативна рівновага, заради цього необхідно попереджувати виникнення різноманітних комунікативних бар’єрів на основі нормативного володіння мовою та поваги до співрозмовників («авторитету», «фонетичного», «смислового»). У зв’язку з міграційними процесами під час ведення воєнних дій актуалізуються стратегії попередження соціальних, психологічних, етнокультурних бар’єрів і конфліктів. Слухачам було запропоновано кейси з цієї проблеми, з якими вони колективно працювали. Презентовано комунікативні технології, пов'язані з профілактикою емоційного вигорання і фахової деформації педагогів. Насамкінець було зроблено узагальнення про конкурентоспроможність вітчизняної системи дошкільної освіти і високий рівень професійної компетентності її педагогічних працівників, які в кризових умовах якісно виконують свої обов’язки.

Лекція Л.В.Барановської 12.02.2025 1

У рамках проходження конкурсу на посаду доцента кафедри дошкільної освіти Педагогічного факультету Українського  державного університету імені Михайла Драгоманова, Гальченко Вікторією Миколаївною, доцентом кафедри дошкільної освіти, 12 лютого було проведено майстер-клас зі стейкхолдерами на тему «Формування життєвих цінностей сучасного педагога в умовах війни».

 Відкритий МК В Гальченко 12.02.2025 1

   Презентуємо вашій увазі змістове наповнення проведеного відкритого заходу.

  Життєві цінності – це те, що особливо важливо для людини. Їх усвідомлення та реалізація дають можливість людині сформуватись як особистості, отримувати відчути задоволення від праці та спілкування з оточуючими.

   Життєві цінності – це внутрішні зобов’язання людини перед собою, вона не може їх порушити, бо при цьому вона перестає існувати як особистість.

   На жаль, людство вступило в епоху надзвичайних стресових станів та емоційних навантажень. Війна в Україні ввела нас у стан довготривалого стресу (дистресу). Ми можемо протистояти цьому, виховуючи волю, навчившись керувати емоціями, розумно долати різні стреси, розвивати резильєнтність. Особливо це важливо для педагогів. Які мають стати «емоційною парачолькою» для свої вихованців. Відтак резильєнтність і самоцінність стають важливими цінностями педагога під час війни. Розглянемо ці ключові поняття нашого міні-тренінгу.

  Резильєнтність (а ще: резилієнс, психологічна пружність, стресостійкість тощо) – це здатність людини впоратися зі складними життєвими подіями та відновлюватися після труднощів чи стресу. Резильєнтність наче парасолька, яка тримає нас більш-менш сухими від дощу, у той час як ми продовжуємо йти вулицею.

Декілька ключових аспектів розвитку резильєнтності

  • доброзичливе ставлення до себе (прийняття себе, любов до себе, підтримка самого себе замість самокритики)
  • плекання добрих і змістовних стосунків з іншими (асертивна поведінка)
  • можливість складати плани на майбутнє (коротко чи довгострокові) та вирішувати проблеми (нехай крок за кроком, у своєму темпі, проте не уникати і не накопичувати їх),
  • можливість справлятися зі складними емоціями, екологічно проживати їх (зокрема, завдяки практиці майндфулнес)
  • ефективні навички спілкування (вирішення конфліктів, відновлення стосунків). Мати оптимістичний погляд на життя (довіряти процесу життя, вірити в себе).

  Підвищення резильєнтності особистості пов’язане з пошуком ресурсів, які допомагають їй в подоланні негативних наслідків стресових ситуацій.

   Пропонуємо до вашої уваги алгоритм підвищення резильєнтності:

  • Постійно займатися саморозвитком (зростати духовно, особистісно, професійно; любити й цінувати себе, жити в гармонії з навколишніми, творчо працювати)
  • Дбати про своє психічне та фізичне здоров’я (займатися спортом, більше перебувати на свіжому повітрі, спілкуватися з мистецтвом та природою).
  • Виробити власну модель харчової поведінки (харчуватися збалансовано, за режимом, не переїдати, не «заїдати» негативні емоції, вміти їх правильно проживати).
  • Вміти екологічно позбуватися агресії.
  • Вміти розслаблятися (використовувати різні техніки релаксації, аутогенні тренування, духовні практики, дихальні гімнастики тощо).

  Виконання дихальної вправи «3-5-7». Сядьте зручно, зробіть глибокий, але короткий, вдих на рахунок 1-2-3, затримайте дихання на рахунок 1-2-3-4-5, зробіть глибокий протяжний видих ротом, ніби в трубочку, на рахунок 1-2-3-4-5-6-7. Повторіть 3-4 рази.

 На думку психологів, ключовим компонентом резильєнтності постає самоцінність особистості, яка формується на основі любові до себе. Найближчими її синонімами будуть такі слова, як гідність та самоповага.

Психотерапевт Роман Мельниченко виділяє такі етапи у прийнятті самого себе:

  1. Прийняти свою тілесність (поцікавитися, скільки повинен мати жиру в організмі, чи широка кістка, який тип тіла (груша, банан, яблуко тощо).
  2. Прийняти свій темперамент (імпульсивний, збудливий, плаксивий, тривожний тощо)
  3. Прийняти свою тінь («негативні» сторони і риси, те, що ми не хочемо про себе знати на рівні думок (придушення негативних емоцій призводить до того, що вони поступово починають оволодівати людиною). Потрібно витягнути з тіні правду про себе та інтегрувати її в середину.
  4. Прийняти свою вразливість, свої страхи. Для того, щоб убезпечити себе від негативних наслідків, уникнути чогось поганого, підстрахуватися.
  5. Прийняти своїх батьків. У кожному з нас генетична частка матері та батька. І ненавидіти когось із батьків означає інстинктивно відторгати частину себе. «Батьків не обирають».
  6. Прийняти свою соціальність.

Відкритий МК В Гальченко 12.02.2025 1Відкритий МК В Гальченко 12.02.2025 1

Виконання психотехніки «Три скриньки самоцінності». Учасникам тренінгу було запропоновану таку інструкцію:

Розділіть аркуш на 3 частини. В 1 частині намалюйте скриньку з добрими якостями, цінними для вас, в 2 частині – з негативними якостями (по 3 якості). Відповідним чином оздобте їх. На основі рефреймінгу створюємо третю скриньку, в яку «вкладаємо» не дуже привабливі якості, перетворені на позитивні.

Проведення рефлексії з учасниками майстер-класу засвідчило значні зміни в розумінні власної самоцінності та шляхів її розвитку. Проведені психологічні вправи допомогли учасникам перезавантажитися після напруження, отриманого внаслідок стресу війни, отримати ресурс для подальшої професійної діяльності на освітянському фронті.

Отже, ми дійшли висновку, що головним джерелом власної цінності не можуть бути лише зовнішність, здібності, таланти, слава, досягнення, турбота близьких (хоча й вони важливі в багатьох випадках). Визначальними є любов до себе, прийняття себе, ближніх, відкритість життю, довіра до життя, вдячність за все!

Відкритий МК В Гальченко 12.02.2025 1Відкритий МК В Гальченко 12.02.2025 1

 

  1️⃣3️⃣ лютого завідувачка кафедри дошкільної освіти педагогічного факультету Українського державного університету докторка педагогічних наук професорка Ганна Цвєткова, викладачки кафедри дошкільної освіти та здобувачі вищої освіти спеціальності 012 Дошкільна освіта долучилася до проєкту «Гостьові професори», організатором та модератором якого є Елліна Панасенко, докторка педагогічних наук професорка кафедри практичної психології ДВНЗ "Донбаський державний педагогічний університет".

photo 2025 02 15 13 39 36

ц1

ц2

ц6

ц9

ц14
  👩‍💼🥰 У рамках цього проєкту харизматична професорка Ганна Цвєткова провела цікаву гостьову лекцію на тему: «Нейропедагогічні аспекти розвитку мозку в ранньому дитинстві», основні тези якої:
👼🤱немовля ‌- це «чисте золото», розвиток мозку якого залежить від емоційного та духовного зв’язку дитини з близькими дорослими - батьками;
🧠 на розвиток мозку дитини раннього віку впливають гени та навколишнє середовище у їх взаємозв’язку;
🙅‍♀️ дитина, позбавлена певної якості досвіду, матиме аномальний розвиток мозку;
📒 у перші 5️⃣ років життя діти отримують 9️⃣0️⃣ % всієї інформації, яку ми отримуємо впродовж життя;
🧩🧐 сенсорна гра - це вид діяльності, який стимулює почуття дітей, тобто різні способи сприйняття світу; вона важлива для розвитку мозку, оскільки сенсорна стимуляція необхідна для сенсорної інтеграції та когнітивного розвитку;
🎓 наявність педагогічної освіти саме у майбутньої матусі - дозволить дитині якісніше сформуватися як особистості;
👩‍👩‍👧‍👦 наявність педагогічної культури батьків є запорукою уникання помилок у сімейному вихованні дитини;
👫 щасливі батьки = щаслива дитина 👶.
🌟 Спікерка зачарувала всіх присутніх своїм шармом та позитивною енергетикою наукового зростання.
📝 Гармонійно доповнили лекцію відгуки та коментарі викладачок кафедри дошкільної освіти, здобувачів вищої освіти ОПП «Дошкільна освіта» й ОПП «Практична психологія» та викладачів, які займаються дослідженнями в галузі психології та педагогіки.
  📡🚸 Захід став важливою платформою для обговорення сучасних підходів до розвитку дитини та застосування нейропедагогічних методик у дошкільній освіті та психологічній практиці.
   🙌☺️ Щиро вдячні професорці Елліні Панасенко за запрошення, теплу та турботливу атмосферу! До подальших спільних творчих та плідних колаборацій!

ц16

ц19

ц20
ц21

#гостьовалекція
#нейропедагогіка

 🌟🙌❤️👍💐 Гордимося науковими здобутками наших колег❗️
 🏆👏 На урочистому засіданні Трудового колективу Українського державного університету імені Михайла Драгоманова з рук поважного ректора докт. філософ. наук проф Віктора Андрущенка та проректора з наукової роботи проф. Григорія Торбіна випускниця магістратури спеціальності 012 Дошкільна освіта педагогічного факультету Анастасія Ковальова отримала відзнаку👏📜 за 2️⃣-ге місце в номінації «Кращий студент-науковець»❗️

1

2
 🥰 🆙 Всеохоплююча підтримка декана педагогічного факультету проф. Тараса Олефіренка, зав. кафедри дошкільної освіти проф. Ганни Цвєткової, наукового керівника проф. Раїси Шулигіної створили міцний фундамент для наукового зростання, посилення жаги до знань, реалізації креативних ідей Анастасії.

3
  🙌❤️ Весь склад педагогічного колективу кафедри дошкільної освіти пишається досягненнями Анастасії Ковальової та його наукового керівника проф. Раїси Шулигіної та приєднується до багаточисельних привітань й побажань запального оптимізму, творчої наснаги для підкорення нових наукових висот в мирній Україні!

4

5
  👍 Досягаємо та перемагаємо заради омріяної свободи й розвитку молодої науки у рідній Батьківщині! 

 🧘‍♀☺️🎨 За підтримки декана Педагогічного факультету Українського державного університету імені Михайла Драгоманова кандидата педагогічних наук, професора Тараса Олефіренка та ініціативи завідувачки кафедри дошкільної освіти, доктора педагогічних наук, професора Ганни Цвєткової в мережі столичних приватних закладів дошкільної освіти «HELLO КІDS Ukraine» (https://www.hello-kids.com.ua) проведено серію психотренінгів для педагогів на тему: «Профілактика психоемоційного вигорання та стресових станів учасників освітнього процесу».
  👩🏻 Ведуча тренінгів: кандидат психологічних наук, старший викладач кафедри дошкільної освіти Віра Корх.

photo 2024 12 05 09 53 35

photo 2024 12 05 09 53 35 2

photo 2024 12 05 09 53 35 3

photo 2024 12 05 09 53 35 4
Учасниками освітнього процесу є діти, батьки та педагоги. Ефективна взаємодія цих ланок забезпечує успішну реалізацію освітнього процесу. В умовах воєнного стану в Україні важливо турбуватися не тільки про психічне здоров'я дітей, а й педагогів, які щоденно взаємодіють з дітьми. Психоемоційний стан окремого педагога впливає на загальний психологічний клімат у колективі колег та дітей в освітньому закладі. З метою гармонізації психоемоційного стану та психорелаксації педагогів ЗДО, на запрошення керівництва закладів-стейкхолдерів кафедри дошкільної освіти УДУ імені Михайла Драгоманова, протягом вересня-листопада 2⃣0⃣2⃣4⃣ року було організовано та проведено серію тренінгів, під час яких учасники ділилися думками та емоціями, досвідом та бажаннями, усвідомлювали та озвучували чинники психоемоційного вигорання (війна, навантаження на роботі, відсутність змоги планувати та контролювати ситуації в умовах війни, діти, невдоволення та претензії батьки дітей, сімейні проблеми, сигнали повітряної тривоги тощо) та ресурси психоенергетичного відновлення (сон, смачна їжа, відпочинок на природі, прогулянки, підтримка та любов рідних, неформальне спілкування з колегами та добрими друзями, музика, живопис, танці, спорт, масаж, плавання у басейні, шопінг). Також на психотренінгах впроваджено арт-терапевтичні та медитативні техніки з метою психорелаксації. Наприкінці учасникам надано контакти гарячих ліній безкоштовної психологічної допомоги.
  Розуміємо та відчуваємо актуальність подібних заходів особливо в умовах війни, що підтверджено вдячними відгуками учасників. Плануємо і надалі організовувати та проводити психологічні тренінги з метою здоровязбереження українських педагогів, які виховують щасливу вільну націю.
  🙏Особлива подяка за співпрацю в організації тренінгової діяльності в ЗДО доценту кафедри дошкільної освіти УДУ імені Михайла Драгоманова Софії Довбні, власницям мережі ЗДО «HELLO КІDS Ukraine» Юлії Кичилі, Валерії Кравець, керуючій Інні Савицькій, адміністраторам Ользі Вороні, Вікторії Косенко, Юлії Ходаківській, Юлії Талюкіній та всім учасникам тренінгової взаємодії.

📝Тренер-психолог та авторка допису: канд. психол. наук, старший викладач Віра Корх.

#психотренінги_для_педагогів